آخرین خبرهااجتماعی معرفی کتاب:

نگاهی به کتاب عکس برگردان

کتاب «عکس برگردان» اثر تازه‌ای از ابراهیم کارگرنژاد است که در سال جاری به زیور طبع آراسته شد.

این کتاب شامل یک مقدمه و ۱۱۴ شعر سپید در حوزه‌های مختلف از جمله عاطفی، اجتماعی، سیاسی و گاهی فلسفی است.

در مقدمه از قول ناشر آمده است: کارگر نژاد(الف_کندو) شاعری از خطه گیلان، شهرستان فومن است که در حال حاضر در جزیره خوش آب و رنگ «قشم» سکونت دارد….او شاعری واکنشی است. شعرهایش… گاه حس نوستالوژیک دارند، گاه از جنس معصومیت کودکانه هستند و گاه نیز لحنی اجتماعی با چاشنی اعتراض دارند…اغلب اشعارش بندهایی موجز دارد چرا که شاید چون کارل گوستاو یونگ معتقد است: «کلمات بسیار، تباهی معناست». او بی توجه به زبان نیست، زبان در شعرش مقدمه‌ای برای تفکر و تعقل است…گاه معنا در سطح زبانش حضور دارد، گاه نیز باید لایه‌ها را کنار زد و آنها را چون دُر از دل صدف بیرون کشید.

کارگرنژاد به سال ۱۳۳۴ در فومن متولد شد. وی از سال ۱۳۷۷ به جزیره قشم عزیمت کرد و ۲۲ سال است که در این جزیره به سر می‌برد.

شاید بتوان گفت بازی با کلمات و همنشینی نامتعارف واژگان برای ایجاد معنای جدید مهم ترین ویژگی آثار کارگر نژاد است. «طشت حادثه»، «غرقآب گمان»، «جِلِزوِلِز کلمات» و غیر آن نشان از استعارات و آرایه های جدید دارد. عنصر بازگشت به کلمات و عبارات قبلی استفاده در شعر نیز از این امر حکایت دارد که یک معنا چندین باز و از جهات مختلف مطرح می شود. گویی در ابتدا اصل سخن بیان می‌شود و ادامه شعر برای فهم همان یک معنا به استخدام در می آید.

کتاب « عکس برگردان» ۱۶۰ صفحه دارد. این کتاب در سال ۱۳۹۹ توسط انتشارات دوات معاصر در ۲۰۰ شمارگان منتشر و به بهای ۲۵ هزار تومان روانه بازار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا