آخرین خبرهاگردشگری

۲ مرکز اطلاع رسانی در ژئوپارک قشم احداث شد

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از ایرنا، علیرضا امری کاظمی افزود: این مرکزها با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی به موقع و صحیح در ژئوسایت‌های تنگه چاهکوه و گنبد و غارنمکی به گردشگران احداث می‌شود.
وی تصریح کرد: این ژئوسایت‌ها در زمره ۲۶ ژئوسایت ثبت شده ژئوپارک جهانی قشم است که هر یک از آنها از یک یا چند پدیده کمیاب و ارزشمند زمین شناختی برخوردار هستند.

ثبت مجدد ژئوپارک جهانی قشم
مدیر ژئوپارک جهانی قشم در ادامه گفت: ثبت مجدد ژئوپارک جهانی قشم را  در سال ۱۳۹۶ به عنوان بزرگترین اقدام انجام شده این مدیریت به حساب می‌آید.
وی در تشریح سایر اقدامات مدیریت ژئوپارک قشم افزود: در زمینه آموزش، معرفی و اطلاع رسانی در سطح ملی و بین المللی، اولین مجله تخصصی ژئوپارک به زبان انگلیسی و افزون بر ۹ جلد  بروشور به زبان انگلیسی و فارسی درباره قسمت های مختلف ژئوپارک جهانی قشم به چاپ رسیده است.
حضور در رسانه های تخصصی بین المللی
امری کاظمی از حضور ژئوپارک جهانی قشم در رسانه های تخصصی بین المللی هم به عنوان راهکاری برای معرفی این ژئوپارک به جهانیان نام برد و گفت: چاپ اطلاعات ژئوسایت غار نمکدان در نشریه دسنت (Decent)، چاپ اطلاعات ژئوسایت چاهکوه در مجله بین المللی کالچر فور نیچر (Culture  for  nature) یونسکو ، اختصاص ۲ صفحه به ژئوپارک جهانی قشم در ویژه نامه های توریست(Hi tourist)برای توزیع در نمایشگاه بین المللی فیچر (Fitur) اسپانیا و شرکت در کنفرانس فنلاند و ارائه سه مقاله در این کنفرانس از دیگر این اقدامات بوده است.
برگزاری دوره های آموزشی
مدیر ژئوپارک جهانی قشم به برگزاری دوره‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: برگزاری اولین دوره آموزشی غارنوردی ویژه رنجرها و راهنمایان محلی غرب جزیره، برگزاری سه دوره ماراتن بین المللی ژئوپارک با عنوان ژئوپارک تریل و برگزاری سه دوره بلد بومی ژئوپارک با محوریت حَرّا- زمین شناسی- دولفین نگری و لاکپشت پوزه عقابی، ازجمله این اقدامات است.
وی افزود: اولین مانور امداد و نجات با همکاری هلال احمر و هیات کوهنوردی در گنبد و غارهای نمکدان قشم برگزار شد.
امری کاظمی تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌های روستایی ژئوپارک و توسعه اقتصاد محلی همراه با اجرای مسابقات بومی و غذاهای محلی و گردهمایی ژئوپارک با دهیاران، شوراهای اسلامی و امامان جمعه روستاها نیز از اقدامات دیگر این مدیریت است.
وی ادامه داد: ارائه مقاله انگلیسی در کنفرانس بین الملللی میراث ناملموس یونسکو در قشم، تهیه وب کیوسک ارائه اطلاعات و نصب در فرودگاه قشم ، تهیه تور مجازی ژئوپارک در وب سایت، طراحی و بسته بندی ویژه سوغات و صنایع دستی ( ژئو پروداکت) و اختصاص یک صفحه از مجله خانواده به ژئوپارک قشم از سایر اقدامات این مدیریت به حساب می‌آید.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم اظهار کرد: اولین کارگاه آموزشی با موضوع ژئوپروداکت و بسته بندی سوغات قشم و تولیدات محلی با حضور پروفسور ژوره بریلی‌ها از ژئوپارک کشور پرتغال در قشم برگزار شد.
آماده سازی زیرساخت های ژئوپارک
امری کاظمی در خصوص آماده سازی زیرساخت های ژئوپارک جهانی قشم گفت: آسفالت مسیر دسترسی به ژئوسایت تنگه چاهکوه و دره ستاره‌ها به طول ۳ هزار و ۶۰۰ متر، ایجاد پل، تسطیح و مرمت مسیر دسترسی به ژئوسایت نمکدان از محور روستای کانی از مهم ترین این اقدامات بوده است.
وی افزود: احداث مسیر دسترسی به ژئوسایت دره تندیس‌ها، ایجاد « اینفوپوینت » سه راهی گوری، ایجاد ماکت حجمی ژئوسایت‌های بام قشم، گنبد و غار نمکی، دره تندیس ها، کروکودیل، جنگل حرا، ساحل جزیره همراه با اسکلت بزرگترین پستاندار جهان و ایجاد اتاق آموزشی کودک در موزه ژئوپارک از سایر اقدامات این مدیریت به شمار می‌رود.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم تصریح کرد: از سایر اقدامات می‌توان به ساخت تابلوهای ورودی روستاهای جزیره قشم با الهام از معماری بومی بادگیر، تابلو تفسیری، تابلوهای راهنمای مسیر و تابلوهای ترافیکی اشاره کرد.
ژئوپارک جهانی قشم دارای ۲۶ ژئوسایت شامل دره ستاره‌ها، کورکوراکوه، بام قشم، دره تندیس‌ها، دره شور، تنگه چاه‌کوه، نمکدان، کریان، موزه ژئوپارک، پهنه‌های گلی، ساحل کرق، دره قاضی، تنگه اولی، بصیرا، چاکویر، جزایر ناز، ژئو لینک، باسعیدو، خلیج دیرستان، جنگل حرا، ساحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها، صخره خرچنگ‌ها، روستای لافت، غار خربس، تالاب پرندگان دو کوهک و ژئوسایت جدید کوه کالینگی (کوه صدفی) است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا