آخرین خبرها

ظهور لکه‌های نفتی در رمچاه قشم/ صدور دستور قضایی برای رسیدگی به موضوع

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل ازصبح ساحل ، رییس کل دادگستری استان هرمزگان گفت: در پی انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی بر آلودگی گسترده نفتی در بخش هایی از نوار ساحلی جزیره قشم با صدور دستور قضایی، ادارات محیط زیست و بنادر و دریانوردی قشم مأمور بررسی موضوع شدند که در نتیجه تحقیقات، آلودگی نفتی در نزدیکی روستای رمچاه مشاهده و تأیید شد.

علی صالحی اعلام کرد: با گزارش موضوع توسط ادارات متولی، در راستای احقاق حقوق عامه و به منظور صیانت از محیط زیست، موضوع از سوی دادستان عمومی و انقلاب قشم مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه تحقیقات، شناور متخلف و منشاء این آلودگی شناسایی و دستور انتقال آن به محلی دیگر به منظور رفع مشکلات و بررسی های لازم صادر شد.
 
وی همچنین تصریح کرد: فوراً دستورات قضایی به منظور اعزام شناورهای مخصوص جهت رفع لکه های نفتی به محل صادر شد و در نتیجه اقدامات لازم جهت جمع آوری تمامی آلودگی های ایجاد شده صورت پذیرفت.

صالحی در ادامه افزود: در پی اقدامات فوری انجام شده از گسترش آلودگی و تخریب محیط زیست در منطقه جلوگیری شد و بررسی ها به منظور تعیین  میزان خسارات وارده و مقصرین احتمالی ادامه دارد که نتایج آن متعاقباً اعلام می گردد .

 منشا آلودگی‌ها چیست؟

نفت خام یا نفتی که به طور تصادفی از تاسیسات، دکل های نفتی، لوله ها، تانکرها وارد دریا می شود، در اثر عوامل جوی و تابش خورشید و تبخیر اجزای سبکتر، تغلیظ شده و حالتی قیر گونه به خود می گیرد که جریان باد و امواج آنها به صورت توده در آورده و به ساحل می راند. لکه‌های نفتی در نوار ساحلی خلیج فارس اعم از بندرعباس، قشم و دیگر سواحل هرمزگان مشاهده می‌شود.  ممکن است این آلودگی‌ها براثر شست‌وشوی مخزن یک نفتکش یا تخلیه بار قاچاق به دریا راه پیدا کرده‌باشد که جمع‌آوری تاربال‌ها از سطح دریا اگرچه امکانپذیر است اما مستلزم هزینه‌ای هنگفت است که امکان آن میسر نیست.

 در 19 مردادماه، صبح ساحل گزارشی در خصوص آلودگی نفتی در ساحل بندرعباس منتشر کرده است و علت را از مدیر روابط عمومی اداراه بنادر و دریانوردی هرمزگان جویا شد. به گفته ی “ادهم رضوانی” آلودگی های نفتی مسببین و علت مشخصی ندارد. ممکن است مربوط به نشت یک کشتی باشد در مواردی هم قاچاقچیان سوخت به هنگام فرار بشکه های سوخت را در دریا رها می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا