محیط زیست

۱۵ واحد آلاینده در قشم اخطار زیست محیطی دریافت کردند

 رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم گفت: ۱۵ واحد آلاینده که در زمینه ساخت، تولید و به آب اندازی شناور (لنج فایبرگلاس) در این جزیره فعالیت می کنند، اخطار زیست محیطی گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم به نقل از ایرنا، شاهمراد جعفری افزود: اخطارهای زیست محیطی صادر شده برای این واحدهای آلاینده در قالب خود اظهاری و یا در بازدیدها و پایش های ادواری از کارگاه های شرکت های لنج‌سازی فایبر گلاس در (محور کووه ای به لافت) صورت گرفته است.

وی ادامه داد: این اخطارها از ابتدای سال جاری تاکنون به این واحدهای لنج سازی ابلاغ و برای رفع آلودگی، انتقال و مدیریت پسماندهای ویژه صنعتی راهکار لازم اعلام و ارایه شده که متاسفانه تاکنون اقدام عملی صورت نگرفته است.

رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم توضیح داد: چنانچه اقدامی برای مدیریت پسماندهای صنعتی واحدهای یادشده صورت نپذیرد، فرآیند تشکیل پرونده قضایی برای برخورد قانونی با آنها انجام خواهد شد.

جعفری اضافه کرد: این پسماندهای لنج سازی که مخلوطی از پشم شیشه، رزین، چسب و فایبر گلاس است به دلیل سمی بودن و آلایندگی بالا و مسایل بهداشتی دیگر به نوعی پسماند ویژه محسوب می شود، می بایست بر اساس ضوابط و استانداردهای زیست محیطی امحا شوند.

صنعت لنج سازی از دیرباز در ایران به شیوه سنتی (ساخت شناورهای چوبی) در کرانه های خلیج فارس و دریای عمان رایج بوده و از صنایع بومی بندرهای جنوب کشور به شمار می رود.

«لنج» در اصل یک قایق بزرگ موتوری با عرشه باز یا نیمه باز است که نام آن در فارسی از واژه انگلیسی (launch) گرفته شده است.

کشتی های چوبی که در قشم به لنج و یا جُهاز مشهورند، بیشتر دارای ۲ کاربری مختلف «باربری» و «صیادی» هستند.

لنج ها برخی برای صید و برخی برای حمل بار استفاده می شوند که می توان به لنج های «تَرتَری»، «بوم»، «سَمبوک»، «پاکستانی» و «تشالِه» اشاره کرد که اسکله های باسعیدو، سلخ و سوزا از لحاظ داشتن این لنج ها در جزیره قشم مشهورند.

شکل ظاهری لنج ها با هم متفاوت اند به عنوان مثال «سَمبوک» دارای نوک تیز و از نوع لنج صیادی است و «بوم» دارای جثه بسیار بزرگ، قسمت جلوی آن پهن و از نوع لنج باری است.

لنج دارای قسمت های مختلفی است که هر یک نام نامی برای خود دارند، «تَفَر» قسمت عقب لنج، «خَن» قسمت داخلی بدنه و انبار لنج، «کِوِن» یا قُمباره (اتاق ناخدا) و آشپزخانه نیز «سِلِیدون» خوانده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا