آخرین خبرهااخبار مهم توسط رییس قوه مجریه و از طریق ویدئو کنفرانس:

مرحله نخست پایانه صادراتی نفت دیرستان به ثمر نشست

دکتر روحانی روز پنجشنبه نخستین مرحله از پایانه صادراتی نفت دیرستان را با اعتبار ارزی ۱۵۰ میلیون یورو و ظرفیت تولید سه میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت قشم افتتاح کرد.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از ایرنا، این پایانه به مساحت ۱۱۷ هکتار واقع در نزدیکی روستای دیرستان جزیره قشم با هدف ذخیره سازی نفت و میعانات گازی با ظرفیت ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه توسط بخش خصوصی ساخته شد.

عملیات بارگیری مخازن این طرح در دی ماه ۱۳۹۸ آغاز و در اسفند همان سال به اتمام رسید است.

هم اکنون مرحله نخست این پایانه شامل ساخت و راه اندازی ۶ مخزن ذخیره سازی هر یک به ظرفیت ۵۴۰ هزار بشکه تکمیل و شرایط برای ذخیره سازی بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه میعانات گازی از طریق ۲۲ کیلومتر خط لوله ۱۶ اینچ از پالایشگاه گورزین قشم فراهم شده است.

خطوط ‌لوله مذکور ضمن اتصال این مخازن استراتژیک به پالایشگاه گورزین، امکان دریافت و ارسال نفت و فرآورده‌های نفتی را از پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس و بندر عباس نیز فراهم می‌کند.

این امر باعث تسهیل در بانکرینگ و صادرات تولیدات پالایشگاه‌های مذکور در کنار بحث صادرات و بانکرینگ ایفا می‌کند.

با اجرای مرحله دوم این طرح تا پایان نوروز سال آتی، ظرفیت کلی این طرح سه میلیون و ۲۴ هزار بشکه افزایش می‌یابد که این امر با راه اندازی هفت مخزن ذخیره سازی دیگر شامل پنج مخزن به ظرفیت ۵۴۰ هزار بشکه و ۲ مخزن به ظرفیت ۲۷۰ هزار بشکه در دستور کار خود قرار داده است.

رییس‌جمهوری در یک جلسه و از طریق ویدیو کنفرانسی ۱۴ طرح را در قشم با اعتبار ۱۱ میلیارد و ۶۳۰ میلیون ریال و اعتبار ارزی ۳۴۰ میلیون یورو در پنج بخش صنعت، نفت، گاز و انرژی، تولیدی، حمل‌ونقل، گردشگری و عمرانی افتتاح کرد.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا