آخرین خبرها

لزوم انجام پژوهش در حوزه «اقتصاد دریامحور»/ تربیت نیروی انسانی متخصص یکی از اولویت‌های منطقه آزاد قشم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در دیدار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با وی تصریح کرد: انجام پژوهش در حوزه «اقتصاد دریامحور» یکی از نیازهای اصلی منطقه است.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از فارس ، حمیدرضا مؤمنی بعد از ظهر روز چهارشنبه (19 شهریورماه) در دیدار محمدمهدی طهرانچی با وی اظهار داشت: اقدامات خوبی در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی در منطقه آزاد قشم طی سال‌های گذشته صورت گرفته، اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی باقی مانده است.

وی افزود: تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی سازمان منطقه آزاد قشم است که برای رسیدن به این مهم همکاری با دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم ادامه داد: یکی از ماموریت‌های مناطق آزاد و اهداف کلان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، تولید تکنولوژی و فناوری با هدف ایجاد اشتغال پایدار و توسعه در نقاط مختلف کشور است و در منطقه آزاد قشم برنامه‌ریزی‌های جامعی برای دستیابی به این اهداف پیش‌بینی شده است.

به گفته مؤمنی، انجام این ماموریت مهم در منطقه آزاد قشم بدون نگاه جامع به جایگاه دانشگاه‌ها، پژوهش و علوم مختلف امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد دانشگاه‌های قشم از ماموریت اصلی خود فاصله گرفته‌اند، خاطرنشان ساخت: تثبیت جایگاه و تدوین استراتژی‌های راهبردی برای ایجاد توسعه متوازن و پایدار در منطقه آزاد قشم نیازمند برنامه‌هایی جامع و مطالعات پژوهشی در حوزه‌های مختلف است.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم با اشاره به ویژگی‌های خاص جزیره، تاکید کرد: نگاه علمی و همچنین انجام پژوهش‌های کاربردی در حوزه‌ای مانند “اقتصاد دریامحور” یکی از نیازهای اصلی این منطقه است که امیدواریم با همکاری دانشگاه‌ها بتوانیم این مهم را اجرایی کنیم.

مؤمنی در ادامه از حوزه‌های شیلات و پرورش آبزیان مختلف با هدف ارتقای امنیت غذایی کشور، نفت و انرژی، تولید و تجارت و همچنین گردشگری به‌‌عنوان مزیت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی جزیره قشم یاد کرد که با انجام طرح‌های پژوهشی و علمی می‌توان برای ایجاد توسعه در منطقه از آنها بهره گرفت.

وی تصریح کرد: با تعیین چشم‌انداز آینده و تدوین طرح جامع در منطقه آزاد قشم، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص با توجه به نیازهای این منطقه باید در دستور کار قرار بگیرد و دانشگاه‌ها در این زمینه می‌توانند کمک‌های شایانی به منطقه آزاد قشم ارائه کنند.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم افزود: جزیره قشم در بسیاری از حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و… می‌تواند مرکز مطالعات پژوهشی و اجرای طرح‌های استاندارد در کشور باشد.

مؤمنی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان منطقه آزاد قشم آماده همکاری و در اختیار گذاشتن امکانات لازم دانشگاه آزاد اسلامی برای انجام کارهای علمی و پژوهشی و رسیدن به اهداف مشترک می‌باشد.

*انجام 200 عنوان پژوهش با موضوع مناطق آزاد در دانشگاه آزاد

براساس این گزارش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه تاکید کرد: فرصت‌های واحدهای دانشگاه آزاد موجود در مناطق آزاد با سایر نقاط کشور تفاوت‌های زیادی دارد که با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در هر منطقه باید مورد توجه قرار بگیرد.

محمدمهدی طهرانچی با اشاره به تغییر رویکرد دانشگاه آزاد در دوره جدید مدیریت این مجموعه، ادامه داد: هماهنگی و همکاری بیشتر با دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های اجرایی کشور و برنامه‌ریزی برای تولید علم و پژوهش با توجه به نیازهای کشور در دستور کار دانشگاه آزاد قرار دارد.

وی افزود: ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی، قوانین موجود، ماموریت‌ها و هدفگذاری صورت‌گرفته برای مناطق آزاد از مواردی است که واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق آزاد کشور باید آنها را مورد مداقه قرار داده و براساس آنها برنامه‌های علمی و پژوهشی خود را اجرایی کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه ژئوپارک جهانی قشم، تصریح کرد: استفاده از پتانسیل و امکانات موجود در واحدهای بین‌المللی دانشگاه آزاد جهت معرفی ویژگی‌های قشم و احیای توریسم علمی در قشم می‌تواند یکی از برنامه‌های آینده این دانشگاه باشد.

طهرانچی با بیان اینکه سازمان پژوهش‌های دانشگاه آزاد در حوزه‌های مختلف آمادگی همکاری با سازمان منطقه آزاد قشم را دارد، افزود: در حال حاضر بیش از 200 عنوان پژوهش با موضوعیت محوری مناطق آزاد کشور در حال انجام است.

وی ادامه داد: سازمان پژوهش‌های دانشگاه آزاد اسلامی با نگاه به متن جوامع محلی موجود در جزیره قشم و با نگاهی ملی، منطقه‌ای و محلی توانایی انجام مطالعات علمی و پژوهشی را داراست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: جذب دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم باید با توجه آینده نگری و برنامه‌های تدوین شده در جهت توسعه منطقه آزاد قشم صورت بگیرد.

به گفته طهرانچی، دانشگاه آزاد قشم باید برای مردم جزیره قشم باشد و هماهنگ با سیاست‌های تدوین شده و نیازهای موجود در منطقه به پرورش نیروی انسانی بپردازد.

وی در پایان اعلام کرد: دانشگاه آزاد اسلامی برای تعامل کامل با منطقه آزاد قشم و انجام پژوهش‌های علمی مورد نیاز این سازمان آمادگی کامل دارد.

گفتنی است، در این جلسه گروهی از معاونین دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از معاونین و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم نیز حضور داشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا