محیط زیست

استقرار صدها زیستگاه مصنوعی در آبهای قشم

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران، صدها زیستگاه مصنوعی در آبهای پیرامونی جزیره قشم استقرار یافت.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم به نقل از فارس، با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران و جمعی از مسئولین و جامعه صیادی و در راستای مصوبات سفر ریاست محترم جمهور به هرمزگان و با حمایت دولت سیزدهم، تعدادی سازه زیستگاه مصنوعی در آبهای شهرستان قشم مستقر شد.

حسینی رییس شیلات ایران امروز در حاشیه این اقدام، اظهار کرد: روش های متفاوتی به منظور احیاء و بازسازی ذخائر آبزیان وجود دارد که ایجاد زیستگاه مصنوعی یکی از راههایی است که در بازسازی و احیاء مجدد آبزیان در دریا نقش بسزایی دارد که خوشبختانه دولت مردمی نگاه ویژه به این مهم دارد.

 وی افزود: در سفر ریاست محترم جمهوری به استان هرمزگان در دی ماه  1400، پروژه ایجاد زیستگاه های مصنوعی دریایی و تقویت یگان حفاظت منابع آبزیان با هدف بازسازی ذخائر آبزیان مصوب شد و با پیگیری های  مجموعه شیلات  و دستور استاندار با جذب اعتبار لازم ، فاز اول این پروژه با ساخت 1500 سازه جهت ایجاد زیستگاه مصنوعی آبزیان در شهرستان های بندرلنگه، قشم و جزیره کیش تعیین و به مرحله اجرا رسید. 

رییس شیلات ایران با بیان اینکه ایجاد زیستگاه های مصنوعی حرکتی زیرساختی برای توسعه اقتصاد دریامحور است، تصریح کرد: فاز دوم ایجاد زیستگاه مصنوعی برای اولین بار در شرق استان (شهرستان های سیریک و جاسک) نیز با هدف ساخت و استقرار 3500 سازه در آب های شهرستان های مذکور شروع شده است.

در ادامه مدیرکل شیلات هرمزگان تصریح کرد :استقرار سازه های زیستگاه مصنوعی به دنبال درخواست های جامعه صیادی و به همت دولت مردمی پس از انجام مطالعات مکان یابی و ارائه گزارش توسط پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان و اخذ مجوزهای لازم از اداره بنادر و دریانوردی استان و اداره حفاظت محیط زیست، سازه ها در دریا استقرار می یابد.  

مسعود  بارانی افزود: بهبود تنوع زیستی، امکان صید مستمر از دریا، زمینه‌سازی اشتغالزایی بیشتر و پایدار، رونق صنایع جانبی، امکان تجدید نسل و بهره‌برداری مداوم و پایدار آبزیان، افزایش میزان صید و درآمد سالانه و در نتیجه بهبود وضعیت معیشتی صیادان، حفظ و ارتقای جایگاه آبزیان، بهبود زمینه‌های صادرات و ارزآوری و بازسازی ذخایر آبزیان از دیگر اهداف احداث و استقرار سازه‌های زیستگاه مصنوعی است.

وی افزود:  راستای اجرای فاز دوم نیز، مطالعات مکان یابی برای اجرای زیستگاه در شهرستان جاسک توسط پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان انجام  و مطالعات مکان یابی در شهرستان سیریک نیز در حال انجام است.
 
بارانی، ساخت سازه های مورد نظر فاز دوم جهت استقرار در شرق استان نیز توسط پیمانکار شروع شده و تاکنون تعداد 800 سازه ساخته شده است که استقرار سازه ها در دریا به زودی شروع خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا