آخرین خبرهااجتماعیاقتصادیبین المللسیاسی رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم :

پلیس امارات حق تیراندازی به لنج صیادی ایران را نداشت

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم گفت: لنج‌ صیادی ایران حتی اگر به آب‌های سرزمینی امارات وارد شده باشد، گارد ساحلی باید شناور را توقیف و خدمه آن را بازداشت می‌کرد و به هیچ عنوان حق تیراندازی نداشت.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از ایرنا، علیرضا مسافری افزود: طبق عرف بین‌المللی و رویه جاری بین گاردهای ساحلی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی، تیراندازی به لنج صیادی ممنوع است و در صورت ورود غیر مجازشناور به آب‌های امارات  فقط حق توقیف دستگیری وجود دارد.

وی ادامه داد: کشور امارات با علنی کردن و رسمیت دادن به روابط خود با رژیم نامشروع صهیونیستی از خط قرمز روابط دوستانه خود با جمهوری اسلامی ایران عبور کرده و رفتارهای نامناسبی از خود بروز می‌دهد.

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم تصریح کرد: شامگاه ۲۷ مرداد به هفت فروند شناور ایرانی که در آبهای بین المللی بود، تیراندازی شد که متاسفانه ۲ ملوان بلوچ کشورمان به شهادت رسیدند.

وی افزود: پس از بروز این حادثه و تماس یکی از ملوانان با دریابانی استان هرمزگان و اطلاع‌رسانی به موقع دادستانی قشم، موضوع توسط نمایندگی وزارت خارجه قشم به وزارت امور خارجه منعکس و احضار کاردار امارات از سوی مدیر کل محترم حقوقی وزارت امور خارجه انجام شد.

مسافری ادامه داد: در مدت کمتر از ۲۴ ساعت، کاردار امارات با حضور در وزارت امور خارجه ضمن  اظهار تاسف مجدد عنوان نمود دولت امارات از به وجود آمدن این حادثه بسیار متاسف است و در اسرع وقت لنج توقیفی و خدمه بازداشت شده آن را آزاد و کلیه خسارات وارده را تقبل می‌نماید.

وی اظهار کرد: پس از آن لنج صیادی و ملوانان آن آزاد و به بندر باسعیدو قشم وارد شدند و پیگیری تحویل پیکر ۲ ملوان هموطن بلوچی که به شهادت رسیدند، در دست اقدام است.

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم گفت: نماینده وزارت امور خارجه در قشم تاکید کرد: مسوولیت این اقدام غیر قانونی و خارج از رویه جاری بین گاردهای ساحلی دو کشور ، به طور قطع متوجه دولت امارات عربی متحده است.

وی افزود: این کشور علاوه بر جبران تمامی خسارات وارده باید متعهد به تکرار نشدن این‌گونه تعرض‌های غیر قانونی و خارج از عرف بین المللی و رویه های جاری باشد.

مسافری ادامه داد: در غیر این صورت کشور امارات باید مسوولیت و عواقب برخوردِ پشیمان کننده‌ی نیروی‌های مقتدر دریایی و گارد ساحلی قدرتمند جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس را  بپذیرد.

وی خاطرنشان کرد: در همان روز ۲۷ مردادماه یک کشتی اماراتی نیز که وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران شده بود، توقیف و خدمه آن بازداشت شدند که مراحل رسیدگی ورود غیر مجاز کشتی اماراتی به آب‌های سرزمینی کشورمان از سوی مراجع مربوط در دست بررسی و اقدام است

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم افزود: این رفتار کشور امارات مسبوق به سابقه است و سال گذشته صیاد قشمی به نام مهدی پارو کش از اهالی قشم که قایق کوچک صیادی‌اش بر اثر وزش باد وارد آب‌های امارات شدهبود، مورد تعرض و شلیک گارد ساحلی امارات قرار گرفت و در دم جان باخت.

وی ادامه داد: در پی وقوع این حادثه سفارت و سرکنسولگری کشورمان در ابوظبی و دبی یادداشت اعتراض به وزارت امور خارجه و مقامات محلی را صادر و موضوع را پیگیری کردند.

مسافری گفت: بهمن ماه سال گذشته نیز ۲ صیاد قشمی دیگر وارد آب‌های سرزمینی امارات شده بودند که یک نفر از آن‌ها به نام حامد تاتا هدف گلوله قرار گرفت و به محض رسیدن به بیمارستان کشور امارات جان باخت، اما اماراتی‌ها منکر تیراندازی به آن‌ها شدند.

وی اظهار کرد: پس از اعتراض و پیگیری‌های سفارت و سرکنسولگری کشورمان در امارات و پیگیری نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم ، پیکر این جوان ۲۸ ساله به دلیل توقف پروازها بر اثر شیوع کرونا، بعد از چهار ماه به کشور بازگردانده شد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا