آخرین خبرهااجتماعیگردشگری مدیر ژئوپارک جهانی قشم خبر داد؛

مشارکت قشم در به ثبت رسیدن یکی از 15 ژئوپارک جدید جهان

مدیر ژئوپارک جهانی قشم از مشارکت قشم و همکاری مشاوره ای این مدیریت برای به ثبت رسیدن یکی از 15 ژئوپارک جدید جهان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از خبرگزاری تسنیم، علیرضا امری کاظمی با اعلام خبر افزوده شدن 15 ژئوپارک جدید از 12 کشور جهان به لیست خانواده ژئوپارک های جهانی یونسکو اظهار داشت: هفته گذشته هیات اجرایی یونسکو به اتفاق آرا نسبت به تایید 15 ژئوپارک رای مثبت داد و یک ژئوپارک قبلی نیز با نام و مساحت جدید مورد تایید قرار گرفت.
وی که در مراسم ویدیو کنفرانسی معرفی و خوش آمدگویی این ژئوپارک های جدید شرکت داشت، گفت: ژئوپارک یانگان تائو روسیه که در لیست ؤئوپارک های جدید حضور دارد، دو سال پیش توسط این مدیریت مورد ارزیابی رسمی قرار گرفته بوده است.
به گفته امری کاظمی، ژئوپارک کولا- سالیحلی کشور ترکیه نیز که با مساحت و نام جدید ثبت شد، سال گذشته از توصیه ها و مشاوره های این مدیریت استفاده کرده بود و مدیر این ژئوپارک در مراسم مذکور اعلام نمود که این مشاوره و توصیه ها تاثیر قطعی در موفقیت ژئوپارک ترکیه داشته است و مراتب قدردانی خود را از ژئوپارک جهانی قشم برای این کمک اعلام کرد.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم ادامه داد: در این مراسم بیش از 130 شرکت کننده از سراسر جهان به همراه مسوولان ارشد یونسکو و شبکه جهانی حضور داشتند و ژئوپارک های جدید را معرفی کردند.

نکته قابل توجه این است که اقبال جهانیان نسبت به گسترش ژئوپارک های جدید رو به افزایش است و این مفهوم مدرن، به سرعت جای خود را در تمام دنیا باز می کند. در حالی که تنها ژئوپارک جهانی کشور بزرگ ایران به دلیل بی تدبیری برخی نهادها و سازمان ها با مخاطره جدی مواجه شده و با وجود تلاش بی وقفه سازمان منطقه آزاد قشم،‌ به دلیل عدم همکاری نهادهای ذیربط، همچنان در وضعیت هشدار و خطرناک برای از دست دادن کارت سبز قرار دارد و ارزیابی امسال یونسکو از این ژئوپارک دغدغه بزرگی برای مسوولان این سازمان و جامعه محلی بوجود آورده است.
با افزوده شدن 15 ژئوپارک جدید جهانی، هم اکنون 161 ژئوپارک از 44 کشور جهان در فهرست یونسکو قرار دارند.
این 15 ژئوپارک جدید عبارتند از: دو ژئوپارک از هر یک از کشورهای چین،‌ اسپانیا و کانادا و یک ژئوپارک از کشورهای فنلاند، اندونزی، نیکاراگوا، پرتغال، کره جنوبی، روسیه، صربستان، انگلستان و ویتنام.
کشورهایی که برای نخستین بار ژئوپارکی را به جامعه جهانی معرفی کردند عبارتند از روسیه، صربستان و نیکاراگوا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا