آخرین خبرهااقتصادیایران

جزیره قشم در تامین برق خودکفا می‌شود

مجری طرح نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی از خودکفایی جزیره قشم در تامین برق خبر داد و گفت: تاکنون برق مستقر در جزیره قشم کمتر از نیاز این منطقه بود. با راه‌اندازی واحد اول نیروگاه قشم و رفع محدودیت تولید نیروگاه بخار بندرعباس که تا پایان هفته افتتاح می‌شود، این منطقه در تامین برق خودکفا خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از ایسنا، امیر دودابی‌نژاد در نشست خبری با بیان این‌که با اجرای این واحد نه تنها نیاز جزیره قشم توسط واحدهای مستقر پاسخ داده می‌شود، بلکه به سرزمین اصلی نیز انتقال خواهد یافت، اظهار کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی قشم توسط بخش خصوصی و در قالب برنامه پنجم توسعه به اجرا درآمده و تا پایان هفته واحد اول گازی نیروگاه افتتاح خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که استان هرمزگان به لحاظ توسعه کشور نقش مهمی دارد و از منظر تجارت بین‌الملل و صنعتی نیاز به توسعه زیرساخت‌ها از جمله زیرساخت منطقه است، تصریح کرد: در این میان جزیره قشم نقش مهمی در توسعه صنعتی کشور ایفا می‌کند، لذا امیدواریم با تحقق اهداف تعیین شده و توسعه زیرساخت‌های برق منطقه بتوانیم در توسعه اقتصادی نقش داشته باشیم.

مجری طرح نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی با بیان این‌که نیروگاه قشم توسط شرکت غدیر و مپنا با ۵۰۰ مگاوات ظرفیت دو واحد گازی و یک واحد بخار پایه‌گذاری شده است، گفت: علاوه بر تولید برق دو واحد گازی با ظرفیت ۱۷۰ مگاوات و یک واحد بخار به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات این مجموعه قادر است ۸۰۰۰ مترمکعب آب شیرین در طول روز تولید کند.

وی با اشاره به راندمان این نیروگاه اظهار کرد: راندمان واحد گازی نیروگاه ۳۲ درصد و راندمان سیکل ترکیبی ۴۹.۲ درصد تخمین زده شده است و باید گفت که این نیروگاه ۴۵ هزار مترمکعب در ساعت گاز مصرف می‌کند.

همچنین در این نشست فرالدین معصومی – مدیرعامل شرکت سرمایه‌ گذاری غدیر – با بیان این‌که سال ۱۳۹۵ تامین برق جزیره قشم در دستور کار قرار گرفت و در آذرماه همان سال قبل از آنکه اعتبار اسنادی گشایش یابد، در زمینی به وسعت ۷۰۵ هکتار عملیات کار آغاز شد، تصریح کرد: سهم شرکت سرمایه‌ گذاری غدیر ۶۰ درصد آورده و مپنا ۴۰ درصد را تامین اعتبار کرده علاوه بر این اعتبار اسنادی نیز توسط بانک صنعت و معدن از محل صندوق توسعه ملی بوده است.

وی کل اعتبار مورد نیاز پروژه را ۳۰۸ میلیون یورو دانست و اظهار کرد: ۲۰۳ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی بوده که از این میزان ۶۶ میلیون یورو توسط سهامداران تامین شده است و مبلغ ال سی به صورت ناخالص ۹۸ میلیون یورو بوده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌ گذاری غدیر با اشاره به اشتغالزایی این پروژه تصریح کرد: زمان احداث ۵۰۰ نفر، زمان بهره‌برداری ۱۵۰ نفر و اکنون نیز برای ۴۰ نفر اشتغالزایی ایجاد شده است و طبق برآوردهای صورت گرفته همزمان با اتمام بهره‌برداری از واحد گاز بخش بخار نیز اجرا شده و برآورد می‌شود که تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

معصومی ادامه داد: همچنین همزمان با واحد بخار بهره‌برداری از آب شیرین‌کن نیز آغاز خواهد شد و باید گفت که در حال حاضر واحد اول گازی ۹۷ درصد پیشرفت داشته و در حال سنکرون است و دو واحد گازی نیز ۹۵ درصد پیشرفت دارند.

نوسازی نیروگاه بندرعباس بدون تکیه بر شرکت سازنده ایتالیایی

همچنین در این نشست علی‌اصغر عبدلی – مدیرکل بهسازی نیروگاه‌های برق حرارتی – با تاکید بر این‌که علاوه بر تامین برق از طریق احداث واحدهای جدید استفاده بهینه و حداکثری از ظرفیت نیروگاه‌های موجود در دستور کار است تصریح کرد: ۱۶ هزار مگاوات از برق شبکه مربوط به نیروگاه‌های بخار بوده که این عدد معادل ۱۵ درصد شبکه است.

وی با بیان این‌که عمر متوسط برخی نیروگاه‌ها بیش از ۳۰ سال است، اظهار کرد: عمر برخی از نیروگاه‌ها به ۴۰ سال نیز می‌رسد، به طور مثال عمر نیروگاه بندرعباس حدود ۴۰ سال می‌شود که معمولا شرکت‌های سازنده برای بازسازی نیروگاه‌ها ۳۰ تا ۷۰ درصد واحدهای نو را دریافت می‌کند، اما در این نیروگاه توانستیم با تکیه بر تخصص و توان داخلی عملیات بهسازی و نوسازی را انجام دهیم.

به گفته مدیرکل بهسازی نیروگاه‌های برق حرارتی این طرح علاوه بر افزایش راندمان دستاوردهایی از جمله افزایش پایداری، قابلیت اطمینان، کاهش خروج انرژی و همچنین کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی را در پی دارد. در این راستا در نیروگاه ۱۲۸۰ مگاواتی بندرعباس با اجرای طرح نوسازی از مهرماه سال گذشته تا پایان خردادماه توانستیم رفع محدودیت تولید ۱۱۵ مگاواتی را پشت سر بگذاریم.

وی با بیان این‌که برای اجرای این طرح ۴۸۰ میلیارد ریال سرمایه‌ گذاری صورت گرفته است، تصریح کرد: برای اجرای این طرح نوسازی کمتر از هفت درصد نیروگاه جدید هزینه کردیم که منجر به افزایش یک درصدی راندمان، کاهش مصرف داخلی و کاهش ضریب خروج اضطراری شد که اگر شرکت ایتالیایی سازنده نیروگاه نسبت به نوسازی اقدام می‌کرد، باید ۳۰ تا ۷۰ درصد احداث یک نیروگاه جدید را پرداخت می‌کردیم.

به گفته عبدلی در زمان برجام شرکت‌هایی از کره، ایتالیا، لهستان و صربستان پیشنهاد اجرای این کار را به ما دادند اما در نهایت توانستیم با استفاده از توان داخلی و تکیه بر تخصص کشور این پروژه را اجرایی کنیم و اکنون شاهد اثرات مثبت آن هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا