آخرین خبرهااقتصادیدسته‌بندی نشدهگزارش

نبود میدان میوه‌ و تره‌بار عامل گرانی میوه در جزیره قشم شده است

تابستان فصل وفور انواع میوه و تره‌بار است اما نبود میدان مرکزی میوه و تره‌بار در جزیره قشم سال‌هاست باعث شده تا شهروندان میوه و تره‌بار مورد نیازشان گران تهیه کنند.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از تسنیم، تابستان فصل پرمحصولی باغ‌ها و مزارع است و همه مردم منتظر ارزانی و فور محصولات تابستانی هستند تا بتوانند با خوردن آنها ویتامین مورد نیاز بدن را تامین کنند، این درحالی است که تابستان امسال با توجه به همه‌گیری کرونا تامین ویتامین بدن امری ضروری‌تر از گذشته به نظر می‌آید.

اما قشموندها از این قاعده ظاهرا مستثنی شده‌اند چون گرانی میوه در جزیره قشم مختص امسال و پارسال نیست. این روند از گذشته‌های دور و به بهانه کرایه حمل خودرو در مسیر دریایی برای مردم این دیار آب و آفتاب، سخنی آشناست.میدان میوه و تره بار، وعده‌ای که محقق نشد

اواخر سال 1395 بود که کلنگ میدان میوه و تره بار با حضور مسئولان سازمان منطقه آزاد قشم به زمین زده شد و سرمایه‌گذار این طرح اعلام کرد با 100 میلیارد ریال اعتبار تا شهریورماه سال 96، انواع میوه‌وتره‌بار و محصولات پروتئینی را با 30 تا 40 درصد قیمت ارزانتر از نرخ میوه فروشی‌های سطح شهر به مردم عرضه خواهد کرد که این وعده شیرین موجی از شادمانی را بین مردم جزیره به همراه داشت؛ اما همانند بسیاری از وعده‌های دیگر محقق نشد.

از آن زمان تا کنون بارها و بارها در جلسات ستاد تنظیم بازار و همچنین جلسات سازمان منطقه آزاد قشم سخنانی در رابطه با مبارزه جدی با گرانی میوه و تره بار از سوی مسئولان اعلام شد و گاها بعضی از فروشگاههای عرضه میوه و تره بار هم به دلیل گرانفروشی جریمه و چند روزی هم تعطیل شدند اما اینگونه تهدیدها و بگیر و ببندها هم کاری از پیش نبرد و تاثیری بر روند گرانی میوه در بزرگترین جزیره خلیج فارس نداشت.

ارائه نرخ نامه به فروشندگان میوه

مدیریت اصناف سازمان منطقه آزاد قشم از حدود دو ماه پیش تاکنون هرهفته قیمت مصوب میوه ‌و تره ‌بار را در اختیار فروشگاه‌های عرضه میوه در سطح شهر قشم قرار می‌دهد و از خریداران هم درخواست شده درصورت مغایرت قیمت‌ها با نرخ نامه ارائه شده،  تخلف را از طریق شماره‌های اعلام شده به مدیریت اصناف منتقل کنند.

اما ظاهرا این شیوه هم برای مدیریت قیمت‌ها و حفظ منافع خریداران کافی نیست چون همچنان در برخی موارد شاهدیم  قیمت فروش میوه با آنچه در نرخ نامه‌ها اعلام شده، متفاوت است.

تفاوت معنادار قیمت‌ها

برای بررسی علل گرانی به سراغ چند میوه فروشی در شهر قشم رفتیم و چیزی که در درجه اول توجه مان را جلب کرد، فروش آجیل از جمله پسته، بادام و فندوق در بسته بندی و ترشیجاتی همچون آبلیمو و آبغوره در این اماکن بود.

قیمت بعضی از میوه‌های به اصطلاح درجه یک در دو فروشگاه عرضه میوه در شهر قشم که کنار یکدیگر قرار دارند نه تنها با قیمت مصوب همخوانی نداشت که در قیمت غیر مصوب هم با هم متفاوت بودند. برای مثال در یکی از این فروشگاه‌ها گیلاس، سیب گلاب، موز و شلیل به ترتیب 36، 29، 18 و 26 هزار تومان و در فروشگاه کناری قیمت‌ها به ترتیب 38، 25، 20 و 25 هزار تومان بود.

به سراغ میوه فروشی دیگری در مسیر فرودگاه قدیم قشم رفتیم و مسئول این فروشگاه تنها راه ارزان شدن میوه در جزیره را راه‌اندازی میدان تره بار اعلام کرد و گفت: با این اقدام به راحتی می‌توان قیمت‌های میوه در کل جزیره را کنترل کرد.

جواد کرمی می‌گوید؛ برای دو تاچهار تُن باری که از شیراز وارد قشم می‌شود به ترتیب 500 هزار تومان ویژه خریدار انواع میوه‌ها، 150 هزار تومان برای وانت باری که در چند نوبت میوه‌ها را به محل استقرار کامیون میرساند، 90 هزار تومان روباری میوه‌ها که خراب نشوند، 90 هزار تومان سهم بارچین میوه‌ها در میدان شیراز و یک میلیون و 500 هزار تومان هم کرایه کامیون از شیراز تا قشم باید پرداخت کنیم.

کرمی در ادامه افزود: خوب این کاملا طبیعی است که کسبه برای تامین این هزینه‌ها قیمت تمام شده محصول را افزایش می‌دهند و در نهایت باید مقداری سود هم برای خودشان منظور کنند بنابراین قیمت محصول برای مصرف کننده بالاتر خواهد رفت و نکته اینجاست که هر میوه فروشی برای خود جداگانه اقدام به خرید میوه می‌کند و هزینه‌ها بالاست.

وی معتقد است؛ راه‌اندازی میدان میوه و تره بار در قشم علاوه بر اینکه این هزینه‌های حمل را سرشکن می‌کند، همچنین موجب می‌شود هر فروشگاه به اندازه نیاز روزانه‌اش خرید کند تا از میزان خرابی میوه‌ها هم کاسته شود که نتیجه اصلی کنترل قیمت‌ها و قدرت نظارت دقیق‌تر مسئولان است.

مهدی صادقی مسئول یکی از میوه فروشی‌ها  در مسیر میدان سعدی تا میدان شهدای شهر قشم هم می‌گوید؛ کرایه بسیار زیاد مغازه‌ها و استفاده بیشتر از سیستم‌های سردکننده هوا برای سالم نگهداشتن میوه‌ها از دیگر عوامل گران شدن قیمت میوه در قشم محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کامیون‌های حامل میوه ساعات زیادی را برای قرارگرفتن روی لندینگکرافت‌ها (شناورهای ویژه حمل خودرو) دراسکله بندرعباس  و همچنین برای خروج از روی شناور و ورود  به اسکله لافت جزیره قشم سپری می‌کنند گفت: این  زمان طولانی که بعضا تا 3 ساعت هم طول می‌کشد با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه موجب افزایش خرابی میوه‌ها و ضرر و زیان به فروشندگان می‌شود.

اخبار دریافتی حکایت از برنامه جدی سازمان مطنقه آزاد قشم برای راه‌اندازی میدان میوه و تره بار در محلی آماده در شهر قشم دارد که درصورت تحقق آن؛ یکی از مشکلات روزمره مردم جزیره در زمینه خرید میوه و تره بار و محصولات پروتئینی کاهش خواهد یافت.

انتظار می‌رود میوه و تره بار و حتی تمام محصولات مورد نیاز زندگی مردم  با توجه به فعالیت اداره صنعت، معدن و تجارت و شهرداری در کنار مدیریت اصناف سازمان منطقه آزاد قشم، با شرایط عادلانه بین مردم توزیع شود اما تاکنون این آرزوی دیرینه محقق نشده است و امیدواریم این‌بار با اقدام جدی مدیریت اصناف سازمان شاهد راه‌اندازی میدان تره بار با هدف شکستن قیمت محصولات مورد نیاز روزمره مردم در این جزیره باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا