آخرین خبرها

بافت فرسوده قشم بازآفرینی می‌شود

مدیر امور شهرسازی و معماری منطقه آزاد قشم گفت: ساماندهی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهر قشم بر اساس طرح جامع شهری و طرح تفصیلی مصوب در حال اجرا است.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از خبرگزاری فارس از قشم، نورالله کرمی اظهار داشت: ساماندهی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهر قشم بر اساس طرح جامع شهری و طرح تفصیلی مصوب در حال اجرا است.

وی افزود: طرح جامع شهری، طرحی بلندمدت است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مختلف کاربری اراضی همراه با اولویت‌های مربوطه تعیین می‌شود.

مدیر امور شهرسازی و معماری منطقه آزاد قشم ادامه داد: همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی در طرح جامع شهری تهیه و تنظیم می‌شود و تمامی طرح‌ها و برنامه‌های حوزه شهرسازی باید مطابق این طرح تعریف و اجرایی شود.

کرمی تصریح کرد: سازمان منطقه آزاد قشم نیز مطابق قانونن اداره مناطقه آزاد کشور به عنوان نهاد اصلی تصمیم گیر و اجرایی در این منطقه در تاریخ 30/4/1392 طرح جامع شهر قشم را به تصویب رسانده و سایر طرح‌ها و برنامه‌های حوزه شهرسازی با هماهنگی این طرح در حال اجرا است.

وی ابراز داشت: در طرح تفصیلی شهر قشم براساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع به موارد جزئی‌تری از جمله نحوه استفاده از زمین‌های شهری در سطح محلات، شبکه عبور و مرور، تراکم جمعیت و کلیه عوامل مختلف شهری می‌پردازد.

مدیر امور شهرسازی و معماری منطقه آزاد قشم گفت: طرح تفصیلی شهر قشم نیز در تاریخ 2/12/1396 در کمیسیون ماده هشت به تصویب رسیده و پس از آن تمام فعالیت‌های شهرسازی مطابق این طرح تایید و اجرایی می شود.

کرمی افزود: سازمان منطقه آزاد قشم با توجه به اهمیت و جایگاه خاص محله‌های سنتی و بافت قدیم، به صورت ویژه این محدوده را مورد مطالعه و بررسی قرار داده و در تاریخ 20/2/1395 طرح بافت فرسوده شهر قشم را به تصویب رسانده است.

وی بیان کرد: برای اجرای طرح مصوب نیاز است تا همزمان با حفظ بافت کلی، اقدام به نوسازی و بهسازی معابر و برخی منازل در این مناطق مطابق طرح تفصیلی شهر و طرح بافت فرسوده قشم انجام شود.

مدیر امور شهرسازی و معماری منطقه آزاد قشم ادامه داد: ساماندهی بافت‌های قدیمی شهر قشم بر اساس طرح جامع شهری و طرح تفصیلی مصوب این سازمان در مساحتی حدود 155 هکتار و با تعریف پروژه‌هایی در پهنه‌های مشخص در حال اجرا است.

کرمی عنوان کرد: آزادسازی و تعیین تکلیف برخی عرصه‌ها در محله‌های شهر قشم از نیازها است که برای حل آن نیازمند همراهی بیشتری از سوی مردم، دادستانی و دیگر ارکان بازآفرینی شهری هستیم.

وی اضافه کرد: محل‌هایی به عنوان نقاط اولویت‌دار در محله‌های چابهار و کوی صاحب الزمان(عج) تعیین شده و با حل مشکل تملک در این مناطق می‌توانیم شاهد سرعت گرفتن اجرای این طرح باشیم.

مدیر امور شهرسازی و معماری منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: تمامی ارکان حاکمیت در شهر باید به کمک سازمان منطقه آزاد قشم بیایند و با همدلی به حوزه بازآفرینی شهری ورود کنند تا بهبود وضعیت در بافت قدیمی حاصل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا