عمرانی

نخستین ایستگاه باند پهن لرزه نگاری کشور در قشم نصب می‌شود/شدت زلزله 7.8 ریشتری برابر با 19 بمب هیروشیماست

رئیس مدیریت بحران کشور گفت: موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران نخستین ایستگاه باند پهن لرزه نگاری کشور را در جزیره قشم راه‌اندازی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری “خبر قشم”، محمد حسن نامی در آئین کلنگ زنی محل نصب ایستگاه لرزه نگاری در محوطه بیمارستان جی جیان جزیره قشم، با بیان این مطلب، اظهار کرد: راه‌اندازی این ایستگاه در چند ماه آینده سطح ارتقا حفظ جان مردم و سرمایه‌های آنان را ارتقا خواهد داد.
وی با اعلام اینکه در منطقه خلیج فارس 183 جزیره وجود دارد که 121 مورد آن با یک هزار و 844 کیلومتر مربع وسعت به ایران تعلق دارد، افزود: سهم جزیره قشم از این وسعت، یک هزار و 144 کیلومتر است که نشان از اهمیت این منطقه استراتژیک دارد.
** شدت زلزله 7.8 ریشتری برابر با 19 بمب هیروشیماست
به گفته رئیس مدیریت بحران کشور، انرژی که از یک گسل 4 ریشتری آزاد می‌شود برابر با یک بمب هزار تُنی است که در هیروشیما منفجر شد و زلزله 7.8 ریشتری ترکیه با انفجار و تخریب 19 بمب هیروشیما برابر بود.
نامی ادامه داد: دلیل تخریب ساختمان‌ها در زلزله ترکیه استفاده نکردن از اصول مهندسی و بهره نبردن از مصالح و سازه‌های قوی در ساخت و سازها مربوط می‌شد.
او با اعلام اینکه متاسفانه 62 تا 64 درصد جغرافیایی کشورمان یا روی گسل و یا در حریم گسل قرار دارد، تصریح کرد: در ساخت و سازها باید به نکات ایمنی توجه ویژه شود و با ایجاد ایستگاه‌های لرزه نگاری می‌توانیم فعالیت گسل‌ها را رصد کنیم.
نامی گفت: برای مقابله با حوادث غیرمترقبه به ویژه زمین لرزه‌ها باید ساخت و سازها و پیش نشانگرهای‌مان در حد بسیار عالی باشد و ایستگاه لرزه نگاری قشم با هدف رصد فعالیت گسل‌ها در این جزیره، راه‌اندازی می‌شود.
وی ادامه داد: با راه‌اندازی این ایستگاه تا چند ماه آینده می‌توانیم با اطلاع از مسائل بحران، مسایل پیش‌آگاهی مردم و آماده‌سازی نیروهای امدادی را برای مقابله با بحران مدیریت و بسیج کنیم.
شایان ذکر است؛ در آئین کلنگ زنی محل نصب نخستین ایستگاه لرزه نگاری قشم که در محوطه بیمارستان جی جیان قشم انجام شد، محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، بهزاد پورمحمد قاسم آباد معاون اجرایی مرکز لرزه نگاری کشور، مهرداد حسن زاده مدیرکل مدیریت بحران استان هرمزگان، عادل پیغامی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی امام جمعه شهرستان و محمد محمد حسینی فرماندار این شهرستان و جمع دیگری از مسئولان حضور داشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا