آخرین خبرها باهدف پیشگیری از انتشار بیماری کووید 19 در جزیره قشم برگزار شد؛

نشست بررسی وضعیت به کارگیری اتباع بیگانه غیر مجاز در صید و صیادی

نشست بررسی وضعیت به کارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز در فصل صید و صیادی باهدف پیشگیری از انتشار بیماری کووید 19 در جزیره قشم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، در این جلسه که با حضور رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، جمعی از معاونان، مشاوران و مدیران این سازمان، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان، نیروی انتظامی، اطلاعات، ناوتیپ ذوالفقار، بخشداران و مدیران عامل تعاونی های صیادی جزیره برگزار شد، راهکارهای کمک به شبکه بهداشت جهت کنترل و مهار بیماری کرونا و جلوگیری از تردد اتباع غیرمجاز پیشنهاد و بررسی شد.


حسین رفیعی، مشاور انتظامی و امنیتی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر لزوم پیگیری جدی درخصوص جلوگیری از فعالیت اتباع بیگانه غیرمجاز گفت: با توجه به پیگیری‌های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و کمک‌های مادی و معنوی این سازمان  در حوزه پیشگیری از ویروس کرونا، حضور اتباع بیگانه غیرمجاز در فصل صیادی به ویژه اسکان آن ها در برخی روستاها به عنوان ملوان و کارگر فعال موجب بروز مشکلاتی شده است.


وی ادامه داد: از طرف دیگر شیوه اسکان تجمعی این افراد باعث انتشار سریع بیماری شده  به طوری که تاکنون 21 بیمار کرونا مثبت قشم را اتباع بیگانه تشکیل می دهند.


مرتضی شیخ زاده، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این خصوص عنوان داشت:  اصلی ترین قضیه در مورد اتباع بیگانه، عدم وابستگی این افراد به کشور ما و از طرفی نحوه اسکان پرجمعیت این افراد است که به شیوع سریع بیماری منجر می شود.


 وی با تاکید بر لزوم پذیرش این موضوع به عنوان یک مشکل افزود: این شکلِ زندگی در این ایام بسیار خطرناک است.

شیخ زاده گفت: قبل از شروع تعطیلات اخیر، به دستور مدیرعامل سازمان، ۳۰ مصوبه جهت اعمال محدویت های ترددی و افزایش ضریب ایمنی و سلامت  ساکنان از سوی ستاد سفر نوروزی قشم به ستاد کرونا اعلام شد که متاسفانه عملیاتی نشده و نتیجه آن،  توسعه بیماری در منطقه بود.

حمیدرضا بهزادی، مدیر شبکه بهداشت و سلامت شهرستان قشم نیز در ادامه این جلسه با اشاره به تعداد بالای اتباع بیگانه در جزیره اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰ درصد جمعیت بیماران کرونایی شهرستان را اتباع بیگانه تشکیل می دهند که آمار درخور توجهی است.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول این سالیان تمامی موارد بیماری های حاد مانند؛ مالاریا، سل و و اپیدمی وبا منشا در حضور اتباع بیگانه  داشته و لازم است با حضور غیرمجاز این افراد و همچنین کسانی که به آن ها کار و یا محل اسکان می دهند، برخورد قضایی شود.

*ما در برابر حفظ سلامت ساکنان جزیره مسوولیم

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان این جلسه با اشاره به گذشت 4 ماه و نیم از پاندمی کروناویروس در کشور و جهان اظهار داشت: جزیره قشم تا 20 روز پیش کارنامه بسیار خوبی از خود در کنترل این بیماری ارایه داده بود.


وی عنوان داشت: علیرغم مشکلات مالی تلاش کردیم با تجهیز یک کلینیک ۴۰ تخته و افزایش ظرفیت بخش پذیرش کروناویروس بیمارستان پیامبر اعظم(ص) به ۱۵۰ تخت، فضایی برای درمان بیماران مهیا کنیم.

مومنی با اشاره به فرسودگی و خستگی کادر درمان جزیره گفت: باوجود هزینه بالایی که تست و درمان بیماری کووید 19 دارد، اولویت ما رسیدگی به ساکنان جزیره است.

این مقام عالی ضمن حمایت از سرمایه گذاری اتباع خارجی داراي مجوز و فعال در چارچوب پروتکلهای اعلامی ادامه داد: ادامه حضور اتباع بیگانه غیرمجاز علاوه بر تهدید سلامت ساکنان، نشانگر ضعفی در انجام وظیفه کسانی است که مسوول حضور، استخدام و اسکان این افراد هستند و نباید نیروهای دریابانی، انتظامی و کادر درمانی ما به دلیل این عدم مسوولیت پذیری دچار آسیب و بیماری شود.


مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بر مدیریت مناسب حضور اتباع بیگانه غیرمجاز تاکید کرد و افزود: با همکاری دادستان شهرستان، هر سازوکاری که از منطقه آزاد قشم مجوز فعالیت یا زمین گرفته، درصورت استفاده از اتباع بیگانه غیرمجاز برای کار، لغو مجوز می شود.

وی همچنین لغو مجوز صادرات محصولات کارفرماهایی که از اتباع بیگانه غیرمجاز استفاده می کنند، لازم دانست و گفت: معرفی افرادی که به این افراد اسکان می دهند، باطل کردن سهمیه دریافت سوخت قایق های متخلف، نظارت بر تردد اتباع بیگانه غیرمجاز در بنادر پهل و حقانی، صدور مجوز تردد فقط به اتباع بیگانه دارای کارت از اقداماتی است که باید بادقت اجرایی شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان سخنان خود بیان داشت: مصوبات این جلسه تا هفته آینده باید مورد بررسی قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت آن استخراج شود تا اقدامات لازم جهت اجرایی کردن آن به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری صورت پذیرد.

گفتنی است، نشست بررسی وضعیت به کارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز در فصل صید و صیادی باهدف پیشگیری از انتشار بیماری کووید 19 در جزیره قشم، ظهر دوشنبه 12 خردادماه، با حضور رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، جمعی از معاونان، مشاوران و مدیران این سازمان، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان، نیروی انتظامی، اطلاعات، ناوتیپ ذوالفقار، بخشداران و مدیران عامل تعاونی های صیادی در مرکز بین المللی رشد قشم برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا