فرهنگی هنری

یکهزار و ۳۶۰ نفر از فعالان صنایع دستی قشم ساماندهی شدند

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از ساماندهی یکهزار و ۳۶۰ نفر از فعالان عرصه صنایع دستی این جزیره و اعطای کارت مهارت به آنان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، ایوب زارعی همزمان با هفته صنایع دستی اظهار کرد: در یکسال گذشته به منظور ساماندهی صنایع دستی قشم هشت مجوز فروشگاه و کارگاه در رشته های دست سازه های چوبی، سفالگری سنتی، رودوزی های سنتی و لباس محلی، تولیدات چرم دست دوز، ساخت سازهای سنتی (عودسازی) و تولیدات دریایی صادر شده است.

وی ادامه داد: برگزاری ۱۶ دوره آموزشی صنایع دستی در رشته‌های گلابتون‌دوزی، دوخت البسه محلی، کیف دوزی با پارچه، برقع دوزی، زیورآلات سنتی، قلاب بافی سنتی و مهارت آموزی ۶۴۸ نفر در این دوره‌ها بخشی دیگری از اقدامات انجام شده معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم به شمار می آید.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، همچنین به برگزاری آزمون های مهارتی در این حوزه اشاره کرد و افزود: آزمون رشته رودوزی های سنتی در روستاهای گیاهدان، مسن، زینبی، تُم گز، درکو، و شهرهای لافت، درگهان، رمکان، طبل و سوزا برگزار شده است.

زارعی ایجاد ۳۰ غرفه دائم فروش صنایع دستی و سوغات محلی در پارک روبروی قلعه تاریخی پرتغالی ها که باعث اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر از تولیدکنندگان محصولات خانگی شده است را از دیگر اقدامات این حوزه برشمرد.

وی با اشاره به راه اندازی خانه صنایع دستی در بندر تاریخی لافت، شهر درگهان و روستاهای شیب دراز و گورزین، اضافه کرد: نخستین فروشگاه دایمی صنایع دستی شهر قشم نیز همزمان با نخستین روز از هفته صنایع دستی افتتاح می شود تا در توسعه کسب و کار فعالان این حوزه موثر باشد.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به تاریخچه غنی و آداب و رسوم غنی جزیره قشم، تاکید کرد: نام نما (برندسازی) صنایع دستی قشم در راستای توسعه گردشگری پایدار یکی از اهداف این معاونت است و در این راستا آموزش تولید، بسته بندی و توزیع محصولات را آغاز کرده ایم.

بیستم خرداد (۱۰ ژوئن) روز جهانی صنایع‌دستی است، سازمان یونسکو صنایع‌دستی را اینگونه تعریف می‌کند «محصولاتی که توسط هنرصنعتگران ساخته می‌شوند که یا کاملا با دست، یا به کمک ابزار دستی و یا حتی ابزار مکانیکی تولید می‌شوند تا زمانی که مشارکت دستی خود هنرمند همچنان اساسی‌ترین مؤلفه محصول نهایی باشد. ماهیت خاص محصولات صنایع دستی ناشی از ویژگی‌های متمایز آن می‌باشدکه این ویژگی‌ها می‌توانند خصیصه‌های کاربردی، زیبایی‌شناختی، هنری، خلاق، فرهنگی، تزئینی، مذهبی، نمادین به لحاظ اجتماعی و برجسته‌بودن باشند»

آنچه در تعریف صنایع‌دستی در ماده یک قانون حمایت از هنرمندان و استادکاران و فعالان صنایع‌دستی آمده است تصریح دارد «صنایع‌دستی ایران مجموعه‌ای از صنایع هنری و سنتی است که با محوریت خلاقیت، ذوق و زیباشناسی با بهره گیری از مواد اولیه قابل دسترس تولید می شود و فرایند ساخت و تولید محصول به صورت فردی یا گروهی، عمدتا با دست و با کمک ابزار مورد نیاز انجام می گیرد.»

رشته‌هایی مانند نساجی سنتی، بافته‌های داری و غیر داری، پوشاک سنتی، کاشی سنتی، سفال و سرامیک، صنایع‌دستی چرمی، هنرهای سنتی وابسته به معماری، صنایع‌دستی فلزی، صنایع‌دستی چوبی و حصیری، صنایع‌دستی دریایی، صنایع دستی استخوان، صنایع‌دستی سنگی، رودوزی‌های سنتی، سازهای سنتی، میناکاری، آبگینه، صنایع‌دستی کاغذی، طراحی نقاشی سنتی و پیشه های وابسته به گروه های ۱۸ گانه) است. به همین دلیل جهانیان از دیرباز ایران را کشوری متنوع در هنرهای سنتی و غنی از هنرمندان صنایع‌دستی می‌شناسند.

در حال حاضر بیش از ۷۰۰ نفر صنعتگر در سطح جزیره قشم در رشته های گلابتون دوزی، خوس دوزی، شک بافی، برقع سازی، لچک سازی، ماکت سازی لنج، عودسازی، توربافی، گرگوربافی، سبد بافی، گلیم بافی و قالی ژبافی و تاکسیدرمی و تزیینات بر روی انواع صدف فعال هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا