آخرین خبرهااجتماعیاقتصادیایرانبین المللسیاسیگردشگریگزارشیادداشت سید کاظم دلخوش تاکید کرد:

تأثیر مناطق آزاد بر توسعه اقتصادی انکارناپذیر است| ضرورت گسترش مناطق تحت نفوذ منطقه آزاد انزلی

سید کاظم دلخوش با بیان اینکه تاثیر مناطق آزاد بر توسعه اقتصادی انکارناپذیر است بر گسترش مناطق تحت نفوذ منطقه آزاد انزلی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از گیلان بهتر نوین ، نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به روند ایجاد و فعالیت مناطق آزاد کشور گفت: مناطق آزاد کشور قوانین خاص خود را دارد که هم باید به خوبی اجرا شود و هم مورد احترام همه‌ بخش های حاکمیتی باشد. اساسا دلیل ایجاد مناطق آزاد در مناطق مختلف مرزی آبی و خاکی کشور این بوده است تا هم آن مناطق به رونق و توسعه اقتصادی، فرهنگی و… برسند و هم در نهایت بتوانند کمک حال اقتصاد ملی باشند.
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم اکنون ۷ منطقه آزاد فعال در نقاط مختلف مرزی کشور داریم و ۸ منطقه آزاد دیگر و تعدادی مناطق ویژه اقتصادی را در مجلس در دست بررسی داریم افزود: در ارتباط با فعالیت های کمی و کیفی مناطق آزاد کشور، ضرورت دارد با تصویب قوانین روز آمد و تسهیل و تشویق کننده برای سرمایه ‌گذاران و فعالان واقعی بخش خصوصی داخلی و خارجی در چارچوب قانون مناطق آزاد در جهت توسعه همه جانبه مناطق آزاد کشور حرکت کنیم.
این نماینده پارلمان کشور خاطر نشان کرد: فلسفه ایجاد مناطق آزاد برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال مناطق مستقر و در نهایت کمک به رونق اقتصاد منطقه ‌ای و کشوری می باشد.
نماینده صومعه سرا تصریح کرد: در قانون مناطق آزاد آمده است که قوانین سرزمینی در مباحث فعالیت های اقتصادی و تجاری اعم از اخذ عوارض گمرکی و اخذ مالیات در فرآیند زمانی تعیین شده معافیت داشته باشد تا سرمایه‌گذاران و فعالین اقتصادی با مشوق های موجود و اطمینان خاطر بیشتر در مناطق آزاد کشور فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری کنند.

به گفته سیدکاظم دلخوش، مناطق آزاد کشور همانطور که برای ایجاد رونق اقتصادی موافقین سرسختی دارد در مقابل مخالفین سرسختی در ارتباط با وجود شائبه احتمالی قاچاق دارد اما موافقین مناطق آزاد در مجلس شورای اسلامی معتقدند موضوع قاچاق حتی در اندازه خیلی پایین نیز نباید وجود داشته باشد تا بهانه گیری ها برای محدود کردن فعالیت مناطق آزاد به وجود نیاید.
نماینده ادوار هفتم، هشتم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی در ادامه مطرح کرد: اساسا باور دارم که وجود مناطق آزاد می تواند علاوه بر رونق اقتصادی و کسب و کار در حوزه های محلی و منطقه‌ای، در بسیاری مواقع کمک حال اقتصاد ملی باشد و به رشد سرمایه گذاری و توسعه ملی منجر شود به شرط آنکه مباحث و مبانی مدیریتی توانمند و کارآمد نیز در آن رعایت و لحاظ شود.
به گفته دلخوش باید ضعف های شکلی و مدیریتی در مناطق آزاد برطرف و به نقاط قوت تبدیل گردد تا تاثیر روند فعالیت های گوناگون اعم از اقتصادی و فرهنگی و… ملموس در اقتصاد ملی، محلی و منطقه ای باشد. در ضمن تاکید می‌ کنم که اکثریت نمایندگان محترم مجلس خواهان گسترش کمی و کیفی فعالیت های مناطق آزاد کشور می باشند.
دلخوش در ارتباط با مباحث مطرح شده در خصوص تغییر نام منطقه آزاد انزلی و گسترش محدوده جغرافیایی این منطقه تأکید کرد: به مردم شریف و نجیب انزلی اطمینان خاطر می دهم نام منطقه آزاد انزلی برای همیشه ماندگار خواهد بود و حرکات و نیات برخی ها در این رابطه هیچ گاه تحقق پیدا نخواهد کرد.
وی تصریح کرد:  اعتقاد داریم که مناطق تحت نفوذ منطقه آزاد انزلی برای رونق بخشیدن به اقتصاد گیلان و کشور می بایست گسترش پیدا کند تا برخی دیگر از مناطق استان گیلان از تحولات مثبت اقتصادی و فرهنگی و… منطقه آزاد انزلی برخوردار باشند و برای انجام این کار از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد. همچنین با توجه به دغدغه‌های درست شورای محترم نگهبان در ارتباط با مباحث زیست محیطی و کشاورزی، اصلاحاتی انجام دادیم تا دغدغه های بجای شورای محترم نگهبان نیز لحاظ شود.

به گفته دکتر دلخوش اگر بخواهیم کارایی و اثربخشی منطقه آزاد انزلی را بالاتر ببریم باید مناطق تحت نفوذ این منطقه مهم آزاد را گسترش دهیم چون نسبت مناطق تحت نفوذ منطقه آزاد انزلی با برخی از مناطق آزاد کشور قابل مقایسه نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا