فرهنگی

قشم پایگاه مکتب هنری و ادبی خلیج فارس است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، عضو هیات امنای خانه کتاب و ادبیات ایران و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: قشم پایگاه مکتب هنری، ادبی و فرهنگی خلیج فارس و ساحل شمالی جنوب ایران است.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، عادل پیغامی در آیین رونمایی از کتاب پشترون به قلم عبدالرضا دشتی زاده با اشاره به فرهنگ غنی جزیره قشم اظهار داشت: جمع آوری المان‌های پراکنده خفته در دل بزرگان جزیره از آواها، نواها گرفته تا حافظه‌ها و قصه‌ها مکتب هنری بدیع جنوب را در خود نهفته دارد.


وی از فرهیختگان جزیره به عنوان جان و روح فرهنگ قشم یاد کرد و افزود: گردآوری و در کنار هم چیدن این داشته ها، خالق مکتب هنری، ادبی و فرهنگی خلیج فارس می شود.
عضو هیات امنای خانه کتاب ایران که خود 23 کتاب قلم زده و به چاپ رسانده، کتاب را همانند فرزند دانست و ضمن تبریک به عبدالرضا دشتی زاده برای چاپ کتاب پشترون گفت: سرمایه گذاری در این حوزه با کمک از نسل نوجوان و جوان جزیره به ثبت فرهنگ میراثی ما کمک می کند.

قشم دروازه تمدنی ایران است
ادریس راموز، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این مراسم ضمن تبریک روز کتاب گفت: نوشتن این کتاب، گامی جهت ثبت تاریخ جزیره و قشم شناسی است.
وی یکی از اهداف این معاونت را احیا تاریخ شفاهی جزیره به کمک برگزاری رویدادها، جشنواره‌ها و سالفه‌ها به عنوان نقاط کانونی قشم معرفی کرد و افزود: معرفی قشم باید مبتنی به حافظه تاریخی و دانش بومی و با مشارکت همه دغدغه‌مندان جزیره در راستای باززنده سازی فرهنگ و سنت صورت گیرد.
راموز هدف نهایی را افزایش حس تعلق گردشگر با نگرشی آموزنده عنوان کرد و گفت: گردشگران باید با حضور در جزیره ضمن احترام به سنت های بومی، فرهنگ بومی قشم را نیز بیاموزند و این امر و تغییر نگاه حاکمیت، اندیشمندان، گردشگران و بومیان باید از سوی مردم قشم رقم بخورد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در پایان ضمن تقدیر از زحمات عبدالرضا دشتی زاده گفت: دفتر سوم قشم شناسی با عنوان “پشترون”، تبدیل تاریخ شفاهی جزیره را با تکنیک‌های ادبی و روش شناختی با زبانی شیوا به کتاب تبدیل کرده است.

قدردان مردم جزیره هستم
عبدالرضا دشتی زاده، نویسنده کتاب پشترون نیز در این مراسم، هدف خود از مکتوب کردن روایات مردم جزیره را قدردانی از میهمان نوازی و مهرورزی آنان بیان کرد و افزود: مردم جزیره، خردمند، صبور و خلاق هستند و این مصادیق در تمامی جنبه‌های زندگی آنان قابل مشاهده است.
وی ادامه داد: ساخت بادگیرها، کندن چاه و موارد بیشمار دیگری حاکی از دانش مردم جزیره در گذشته و اکنون است.
به گفته دشتی زاده، فرهنگ نگاری دانش بومی به غنای تکنولوژی های امروز ما کمک می کند.
گفتنی است، آیین رونمایی از کتاب پشترون به قلم عبدالرضا دشتی زاده و پوستر جشنواره قصه های جزیره به نام تیتوک به همت ایرج اعتمادی، عصر امروز 24 آبان ماه 1402 با حضور عادل پیغامی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، ادریس راموز، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، یعقوب محمودیان، مشاور و مدیر حوزه مدیرعامل به همراه جمعی از مدیران این سازمان و نویسندگان و فرهیختگان جزیره برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا