آخرین خبرهااجتماعیاخبار مهمگردشگری

عملکرد ضعیف مدیران فرهنگی هنری قشم داد هیات داوران جشنواره تئاتر را در آورد

هیئت ‌داوران هفتمین جشنواره تئاتر منطقه آزاد قشم خطاب به مدیران فرهنگی و هنری سازمان منطقه آزاد قشم نوشت: ضعف فرهنگی هنری جزیره قشم لطمه‌ای به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران پس از چهار دهه گذار محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از هرمز آنلاین؛ علیرضا داوری، داور جشنواره تئاتر منطقه آزاد قشم گفت: هفتمین جشنواره ضعف های متعددی داشت که ضعف در مدیریت جشنواره و ضعف در کارهای ارائه شده توسط هنرمندان نسبت به جشنواره های گذشته قابل ملاحظه بود.

وی افزود: مجریان جشنواره می توانستند با دعوت از منتقدین بصورت مجازی اثرهای ارائه شده را مورد واکاوی قرار داده و با برگزاری کارگاه آموزشی بعنوان برنامه جنبی، غنای بیشتری به جشنواره بدهند.

علیرضا داوری با یادآوری مشکلات هنرمندان در دوران شیوع بیماری کرونا خاطر نشان کرد: استعداد خوبی در بین هنرمندان نمایش قشم وجود دارد که مسئولین مربوطه باید از این قشر حمایت نمایند و هیئت داوران در بیانیه خود به مشکلات هنرمندان نمایش قشم اشاره کرده است.

در بیانیه هیئت‌داوران هفتمین جشنواره تئاتر منطقه آزاد قشم که متشکل از آقایان علیرضا داوری، محمد سایبانی و امید الماسی نیا می باشد، آمده است:

به نام او که خانه‌اش مکعب است

تئاتر با دومین انسان زاده شد و تا آخرین دو انسان باقی‌مانده‌ی روی زمین به حیات خود ادامه خواهد داد. تئاتر یعنی باهم بودن، زندگی، ارتباط و حیات. هر جا تئاتر باشد سرودی جز سرود زندگی حتی سرایش ندارد. هنرمند تئاتر، خنیاگر سرود زندگی است و برای جاودانه نگه‌داشتن این شعله جاویدان به مراقبت، حمایت و پشتیبانی و ابزار نیاز دارد. هنر نمایش گذرگاه جاودانگی انسان از عمر فانی است. قدردانی از هنرمند، قدردانی از زندگی است.

توصیه‌نامه به هنرمندان:

عدد هفت نشان از بلوغ و تکامل است، آثار هفتمین دوره‌ی جشنواره نابالغ و خام بود. فراگیری اصول و مبانی اجرای نمایش از ضروریات بلوغ و تکامل است. نمایش با مخاطب زاده شد. برای مخاطب تولید شد و با حضور مخاطب به حیات خود ادامه خواهد داد. احترام به مخاطب از ضروریات اجراست. توصیه می‌شود گروه‌های اجرایی این اصل مهم را سرلوحه کار خود قرار دهند. شناخت زمانه و موقعیت اجتماعی در راستای انتخاب متن مناسب با شرایط زیستی مردم از وظایف اولیه کارگردانی است. لازم است بار دیگر کارگردانان از خود بپرسند برای که؟ برای چه و چرا تئاتر کار می‌کنیم؟ – یک هنرمند آسیب‌های روز جامعه‌اش را می‌بیند، در هنرش پرداخت می‌کند و برای رسیدن به تزکیه روح، مخاطب اش را دعوت به اندیشیدن می‌کند. از خود بپرسید نگاه و پیشنهاد شما برای مخاطبتان چه بود؟

{توصیه} به انجمن نمایش؛

هنر برای به تعالی رسیدن نیازمند آموزش است. ضعف نمایشنامه‌نویسی از بزرگ‌ترین آسیب‌های این دوره از جشنواره بود. توصیه می‌شود کارگاه‌های آموزش نمایشنامه‌نویسی در اولویت برنامه‌ریزی‌های آموزشی انجمن فرار گیرد.

{توصیه} به مسئولین و مدیران فرهنگی هنری منطقه آزاد قشم؛

توصیه می‌شود جهت احترام به هنرمند و مخاطب، در برگزاری دوره‌های آینده جشنواره از تمامی ظرفیت و توان منطقه ازجمله هنرمندان باتجربه و کاردان استفاده شود. علاوه بر اینکه چنین سالن اجرایی درشان هنرمند، مخاطب و موقعیتی تحت عنوان منطقه آزاد قشم نبوده و نیست، لطمه‌ای به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران پس از چهار دهه گذار محسوب می‌شود. توصیه می‌شود جهت حفظ آبروی فرهنگی منطقه، تهیه‌ی زیرساخت مناسب در اولویت برنامه‌ریزی مدیران منطقه قرار گیرد. شرایط پیش‌آمده‌ی بیماری کووید ۱۹ وضعیت معاش هنرمندان نمایش را با آسیب جدی مواجه ساخته است. توصیه می‌شود جهت بقای هنر نمایش، به شکلی مناسب و پسندیده از هنرمندان تئاتر این منطقه حمایت شود. ویژگی منحصر به ‌فرد هنر نمایش نسبت به دیگر هنرها، زنده‌بودن و تماس رو درو با مخاطب است. در این شرایط بحران‌زای بیماری که در میان جامعه ایجاد رعب و وحشت نموده است؛ هنر نمایش این قابلیت را دارد که روح زندگی را به مردم بازگرداند. توصیه می‌شود با همکاری انجمن نمایش برنامه‌های متعدد نمایشی در قالب جشنواره‌های فرهنگی و هنری در طول سال، تدارک دیده شود.

هیئت‌داوران هفتمین جشنواره تئاتر منطقه آزاد قشم

پ.ن: به نظر کارشناسان تمرکز مدیرکل ارشاد و معاونت فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم بر رونمایی های متعدد از کتب منتشر شده سالهای اخیر سهم عمده ای در ضعف عملکرد در حوزه های زیرساختی و اجرایی داشته است. حال آنکه با تفویض اختیارات مدیریت امور فرهنگی به اداره کل ارشاد فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم توقع بر این بود که دوره پر رونقی را شاهد باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا