آخرین خبرها

عملکرد مناطق آزاد مثبت یا منفی؟/ مؤمنی: با همه مشکلات، شاگرد اولیم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با نگاهی انتقادی به آسیب شناسی مناطق آزاد در نشست با نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با طرح سوال «عملکرد مناطق آزاد مثبت یا منفی؟» به آن پاسخ گفت.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از فارس، حمیدرضا مؤمنی در نشست با نائب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این جزیره اظهار داشت: مناطق آزاد ایران در قیاس با مناطق آزاد سایر کشورها عملکرد موفقی نداشته‌اند.

وی ریشه این مسئله را در عدم ایجاد زیرساخت‌های لازم و منابع درآمدی پایدار دانست و افزود: مناطق آزاد ایران با تداوم روند موجود موفق نبوده و نخواهند بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه مناطق آزاد در مقایسه با دستگاه‌های اجرایی موفق عمل کرده‌اند، تصریح کرد: به عنوان مثال در استان هرمزگان 2 منطقه آزاد قشم و کیش وجود دارد و پروژه‌های عمرانی این مناطق نسبت به کل هرمزگان با 16 شهرستان قابل توجه است.

مؤمنی ادامه داد: مجموع بودجه استانداری هرمزگان در 1400 برابر با هزار و 100 میلیارد تومان است در حالی که این رقم در قشم و کیش بیش از یک هزار و 400 میلیارد تومان می‌باشد.

وی اضافه کرد: اینکه مناطق آزاد با چه محدودیت‌ها، ساختار، اختیارات و ماموریتی اداره شود باید در حوزه حاکمیتی مشخص شود.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم گفت: با فروش زمین، عوارض و درآمدهای ناپایدار نمی‌توان مناطق آزاد را به صورت پایدار اداره کرد؛ حل این مسئله، تدبیری اساسی می‌طلبد.

مؤمنی افزود: سیاست منطقه آزاد قشم برای واگذاری زمین در قالب مشارکت در طرح‌های مهم اقتصادی با آینده‌نگری است و باید برای کاهش مشکلات، قوانین مربوطه در این زمینه پایدار باشد.

وی ادامه داد: عملکرد سازمان منطقه آزاد قشم کاملا شفاف است و در همین راستا اجرای امضای الکترونیک در دستور کار قرار دارد و همراه برای دفاعاز خود و پاسخگویی آماده هستیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرد: با تحقق امضای الکترونیک، دیوان محاسبات می‌تواند به صورت آنلاین و بدون حضور فیزیکی نیز بازرسی خود را انجام دهد.

مؤمنی گفت: تعین تکلیف فعالیت در منطقه آزاد قشم یک ضرورت است و انتظار است بر اساس قوانین ویژه مناطق آزاد کشور اجازه فعالیت وجود داشته باشد.

وی همچنین تعیین تکلیف حوزه مالیاتی را خواستار شد و تصریح کرد: این اتفاق در حوزه گمرکی نیز باید رخ دهد و آمادگی لازم جهت ارائه مستندات، پیشنهادات و دفاعیات لازم وجود دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: با تداوم شرایط کنونی دیگر مزیتی برای مناطق آزاد کشور باقی نخواهد ماند و انگیزه فعالان اقتصادی برای حضور و سرمایه‌گذاری از بین خواهد رفت.

مؤمنی ابراز داشت: با وجود تمامی مسائل پروژه‌های توسعه‌ای منطقه آزاد قشم متوقف نشده و بر اساس داده‌های آماری و عملکردی مدعی آن هستیم که با وجود همه مشکلات، شاگرد اول هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا