آخرین خبرهااجتماعیاقتصادیایران

قشم و کیش، جزایری محصور در میان قوانین دوگانه

عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان خواستار همسان سازی اجرای قوانین مناطق آزاد کشور در زمینه تردد خودروها به سرزمین اصلی و کاهش فشار مالیاتی برای قشم و کیش شد.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم، هاشمی تختی در دومین نشست اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی کشور، رییس کل گمرک ایران، استاندار هرمزگان و جمع همراه با فعالان اقتصادی استان هرمزگان که روز پنج شنبه ۲۰ تیرماه در استانداری هرمزگان برگزار شد، عنوان کرد: ارایه اظهارنامه مالیاتی در ادوار گذشته، فشار مالیاتی زیادی بر تجار مناطق آزاد قشم و کیش وارد آورده که گشایش در این زمینه با تصمیم ویژه وزیر اقتصاد قابل تحقق است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در منطقه آزاد چابهار و انزلی و … تصمیماتی کلیدی اتخاذ شده که مردم آن استان‌ها از مواهب وجود مناطق آزاد برخوردارند اما در هرمزگان با وجود دو منطقه آزاد، عملا در زمینه تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد بر خلاف دیگر استان‌ها، امتیازی را شاهد نیستیم و مردم از این وضعیت یک بام و دو هوا در مقایسه با دیگر استان‌ها ناراحتند و انتظار دارند اگر امتیازی در کشور وجود دارد، برای همه مردم باشد.

نماینده تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی منطقه آزاد قشم نیز در این جلسه خواستار رفع محدودیت های قشم و کیش شد و عنوان کرد: نزدیک به سه دهه از اضافه کردن پیش.وند منطقه آزاد به قشم می گذرد اما همچنان این جزیره با مشکل آب شرب بهداشتی، بهداشت و درمان و ‌…. مواجه است.

عبدالله اسلامی افزود: اگر شعار ما این است که مناطق آزاد در دوران سخت تحریم، راهی برای نجات کشور هستند، باید در ابتدا به قوانین و مقررات این مناطق احترام گذاشته و آن ها را اجرایی کنیم تا در تسهیل و روان سازی جذب سرمایه موفق باشند و بتوانند نقش کلیدی و موثر خود را به درستی ایفا نمایند.

این فعال جامعه اقتصادی قشم ادامه داد: واردات کالاهای اساسی و کالاهای گروه ۱ تا ۴  در جزایر قشم و کیش با ارز آزاد صورت می گیرد در حالی که همین کالا در مناطق آزاد دیگر با ارز دولتی و نیمایی ترخیص می شود. این موضوع باعث شده مردم این دو جزیره مایحتاج روزمره خود را با مبلغی بیشتر از سایر مناطق کشور تهیه کنند و این تبعیض و اجحاف بزرگی در حق جزیره نشین ها است.

به گفته وی جمعیت ساکن جزیره ۱۵۰ هزار نفر و با احتساب حضور گردشگران به ۲۰۰ هزار نفر می رسد. تدبیر و همت دولتمردان برای اختصاص سهمیه ویژه ورود کالاهای  اساسی و مایحتاج برای این مردم، خللی در نظام اقتصاد کشور ایجاد نخواهد کرد.

اسلامی با اشاره به کاهش واردات خودرو به مناطق ازاد قشم و کیش بیان داشت: با توجه به موقعیت جزیره ای این دو منطقه آزاد در سال های گذشته نسبت به سایر مناطق آزاد کشور تعداد کمتری خودرو وارد کرده اند.

وی به ممنوعیت گذر موقت کردن خودروهای بالای ۲۵۰۰cc اشاره کرد و گفت: در حالی که گردشگران خارجی می توانند به راحتی با خودروهای بالای ۲۵۰۰cc  خود در سراسر کشور ما تردد کنند،  ما به عنوان یک شهروند ایرانی ساکن مناطق آزاد، حق گذر موقت کردن و تردد با این خودروها را نداریم.

نماینده تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی منطقه آزاد قشم، خواستار تسهیل در شرایط گذر موقت خودروهای قشم و کیش شد و تاکید کرد: با توجه به این که خودروهای سایر مناطق آزاد کشور می توانند تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری تردد داشته باشند، خودروهای پلاک قشم و کیش حتی این امکان را ندارند و محدود به تردد در محدوده جزیره هستند.

درپایان جلسه، نامه درخواست بخشودگی مالیات های تعلق گرفته برای بازرگانان، تجار وکسبه برای سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ نیز از طرف موسسه بازرگانان استان، به وزیر اقتصاد و دارایی کشور تحویل شد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا