اجتماعیاخبار بانوانایرانگزارش

روزی که روزیِ دختران شد

پرداختن به فرهنگ و بافت یک جامعه بدون در نظر گرفتن جایگاه دختران آن مفهومی ندارد. جامعه ای پویا و توانمند است که دخترانش در زمینه های مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی، سیاسی و اجتماعی حضوری پررنگ داشته باشند.

نام گذاری روز ملی دختران در زادروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س)، حرکتی نمادین برای ترویج ابعاد وجودی ایشان و  الگوسازی از شخصیت آن حضرت برای دختران این مرز و بوم است. دخترانی که پیامبر صلى الله علیه و آله درباره آن ها می فرماید: خَیْرُ اَوْلادِکُمْ اَلْبَناتُ.(بهترین فرزندان شما دختران هستند) و نیز می فرماید: هر که دختری داشته باشد وخوب تربیتش کند و او را به خوبی دانش بیاموزد و از نعمت هایی که خداوند به او عطا کرده به وفور بهره‌مندش سازد، آن دختر، سپر و پوشش پدر در برابر آتش دوزخ خواهد بود.

در تناسب با این روز پایگاه خبری ساحل قشم در ستون “ب مثل بانو”ی خود به مصاحبه با دختری پرداخته که چندین عنوان استانی و کشوری را از آن جزیره قشم نموده است. با ما همراه باشید.

متولد تیر ماه ۱۳۸۳ است و یک فعال محیط زیستی و هنرمند.

آوا شادمانی در زمینه های مختلفی از هنر توانسته مقام هایی برای قشم به ارمغان بیاورد و مشتاقانه در تلاش برای آموختن بیشتر است.

ساحل قشم: آوا، از مقام کشوری ات برای خوانندگان ما و دختران همسالت که این متن را می خوانند بگو. در چه رشته ای و در چه سالی موفق به دریافت آن شدی؟

-در دومین دوره برگزاری جشنواره سپیدار در سال ۱۳۹۵ بود که توانستم در بخش فیلم های کوتاه مستند، مقام برتر کشوری را کسب کنم. این جشنواره در واقع یک جشنواره کشوری و محیط زیستی است که از سال ۱۳۹۴ سالانه برگزار می شود و علاقمندان در بخش های مختلفی همچون داستان، شعر، مقاله، عکس و فیلم مرتبط با محیط زیست در آن شرکت می کنند.

مستندی به نام “خیار دریایی و توتیا” بود که در یک گردش علمی خانوادگی در فاصله جذر و مدی سواحل ناز گرفته بودم که به همراه چند عکس از جانوران دریایی مانند حلزون و ستاره دریایی به جشنواره ارسال کردیم.

این فیلم به عنوان اثر برتر انتخاب شد و عکس ها هم در آرشیو جشنواره به نمایش درآمد.

ساحل قشم: چطور در این مسابقه شرکت کردی؟ از شیوه آشناییت با این جشنواره بگو.

-من از تیر ماه ۱۳۹۴ به عضویت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قشم درآمدم.  از همان ابتدای کار با توجه به علاقه ام به مطالعه کتاب های علمی و فعالیت های هنری، با کمک خانم شهنوازی، مدیر کانون با این جشنواره آشنا شدم. خانم شهنوازی از گردش های علمی خانوادگی ما و علاقه من به عکاسی و فیلم برداری خبر داشت. پیشنهاد داد و زحمت ارسال آثار را کشید و خودشان هم خبر انتخاب شدن من و دعوت شدنم به مراسم تجلیل را اعلام کردند.

ساحل قشم: رفتی تهران و جایزه گرفتی. چه حسی داشت؟

-خوب! در سن ۱۱ سالگی بتوانی در میان جمعی از نویسندگان، شاعران، بازیگران و فیلم سازان بنام کشور از دست وزیر آموزش و پرورش و مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور جایزه و لوح تقدیر بگیری، بسیار تاثیرگذار و ارزشمند است. خاطره ای بسیار خوب از دوران نوجوانی ام خواهد بود.

        

ساحل قشم: در کانون چه فعالیت های دیگری داشتی؟

-در کارگاه های ادبی و هنری شرکت می کردم و به دلیل زیاد بودن مطالعاتم در بخش کتاب های علمی به عنوان مروج کتاب خوان انتخاب شدم که در ماه دو کتاب را برای سایر اعضاء و دانش آموزان در مدارس مختلف معرفی و روخوانی می کردم. از طرف کانون استان هم مدال مروجین کتاب دریافت کردم. همچنین به عنوان عضو کتابخوان برتر مرکز در بخش کتابخانه ای و استانی هم انتخاب شدم.

در تابستان سال ۱۳۹۶ فعالیتی گروهی در ساخت  انیمیشن”اگرت و لاک پشت ها” در کانون داشتیم که من انیماتور و عکاسش بودم. این انیمیشن هم در استان مقام برتر کسب کرد.

ساحل قشم: پس حسابی وارد دنیای هنر شدی.

-بله! به هنر علاقه داشتم در همه ابعادش. از موسیقی تا انواع طراحی ها و نقاشی ها.

ساحل قشم: در چه شاخه های دیگر هنری کار می کنی؟

-از سال ۱۳۹۳ سلفژ را در موسسه فرهنگی-هنری مشرق قشم زیر نظر آقای دول خوانی شروع کردم و از سال ۱۳۹۷ هم پیانو را زیر نظر آقای میری. زندگی در خانواده ای که پدری اهل موسیقی دارد شما را به این سمت و سو سوق می دهد. پدرم محمدرضا شادمانی،مدرس باسابقه ای در زمینه سازهای سنتی و آواز است و تشویق های ایشان بعد از شنیدن یک ترانه فولکلور از من باعث شد کارم در زمینه صداسازی و موسیقی با جدیت بیشتری تداوم پیدا کند.

از طرفی با کمک مادرم و راهنمایی هایش با مباحث گرافیکی همچون ساخت اینفوگرافی و موشن گرافی آشنا شدم. کار با فتوشاپ را شروع کردم و در نخستین کارم که طراحی پوستر برای مدرسه بود. معلم پرورشی از من خواست که حتما در مسابقات پرسش مهر ریاست جمهوری شرکت کنم.

کسب دو بار مقام نخست طراحی پوستر در جزیره و استان در این مسابقه و مسابقات فرهنگی، هنری و ادبیی دانش آموزان، عزمم را جزم کرد تا با جدیت بیشتری وارد عرصه گرافیک شوم.

همچنین در سال ۱۳۹۶ برای شرکت در مسابقات بین مدارس فیلم کوتاهی به زبان انگلیسی ساختیم که در جزیره و استان اول شد و من کار تدوینش را برعهده داشتم.

 ساحل قشم: با همه این موفقیت ها، قصد داری چه رشته ای برای ادامه تحصیلت انتخاب کنی؟ معدلت چند است؟

-به رشته علوم تجربی بسیار علاقمندم و زیست شناسی به ویژه گرایش جانورشناسی را دوست دارم. اما از آزمایشاتی که باید روی حیوانات انجام شود، اصلا خوشم نمی آید. احترام به محیط زیست و حقوق حیوانات برایم مهم است تا حدی که حدود دو سال در فعالیت های سمن محیط زیستی رفتگران طبیعت که یک سمن کشوری است در قشم مشارکت می کردم و در حال حاضر هم عضو کمپین حمایت از حیوانات بی سرپرست قشم هستم.

میانگین معدلم در سه سال متوسطه اول، ۱۹٫۵۰ است. در حالی که هم خانواده و هم مشاور مدرسه اصرار دارند رشته علوم تجربی را انتخاب کنم، قصد دارم وارد هنرستان شوم و گرافیک بخوانم. به هنر به چشم یک تفریح نگاه نمی کنم بلکه به عنوان یک شغل برای آینده می بینمش.

تصمیمم برای ادامه تحصیل در رشته گرافیک وقتی راسخ تر شد که پدرم طراحی جلد کتابش به نام “خودنوازی تنبک” را به من سپرد.  بعد از چاپ کتاب و دیدن طرحم روی آن تصمیمم قطعی تر شد.

کتاب دومش را هم که در دست چاپ است با عنوان “هیچ کودک بی استعدادی وجود ندارد” من طراحی کرده ام.

ساحل قشم: گفتی گرافیک. چرا این رشته؟ رشته های هنرستان در شاخه های هنری زیاد است!

-من به طراحی خیلی علاقه دارم. اوقات بیکاری ام در اینترنت و صفحات اینستاگرام مشغول جستجو و دانلود فیلم های آموزشی در سبک های مختلف طراحی، ساخت دست سازه های مختلفی مکانند دریم کچرها و آموزش شیوه های پخت شیرینی ها و دسرها هستم.

در زمینه طراحی با آبرنگ، ماندالا (یک طرح هندسی ترکیبی از هنر و ریاضی که می‌تواند از اشکال هندسی و یا ارگانیک تشکیل شود یا تصاویر قابل تشخیصی که برای طراح آن معنی دارد) و دودل (طراحی به سبک doodle سبکی از طراحی که افکار و احساسات را به شکل عینی نمایش می دهد)کار می کنم. سبک دودل را خیلی می پسندم و تابلوهایی که در این زمینه کشیدم در چند نمایشگاه به نمایش درآمده و مورد استقبال قرار گرفته است.

علاقه به طراحی و استفاده از تکنولوژی های روز هم باعث شد به یادگیری فتوشاپ بپردازم و پوستر، اینفوگرافی و لوگو طراحی کنم.

انتخاب گرافیک به همین دلیل بود چون تقریبا باعث می شود روی همه شاخه های هنری و در مورد رنگ ها اشراف بیشتری داشته باشی. گرافیک کامپیوتر فضای رنگی بازی دارد و کار با آن لذت بخش است.

ساحل قشم: به استفاده از فضای مجازی و اینترنت اشاره کردی. از چند سالگی این امکان را داشتی و نخستین باری که وارد شبکه های اجتماعی شدی چه چیزی برایت جذاب تر بود؟ با توجه به سنی که داری چطور بودن در این فضاها را مدیریت می کنی که از درس خواندن و سرگرمی های جانبی عقب نمانی؟

-بعد از ۱۰ سالگی اجازه پیدا کردم در ساعات خاصی از فضاهای مجازی مانند تلگرام و واتس اپ استفاده کنم. اول از همه اعتماد خانواده برایم ارزشمند بود. دوم علاقه ام به جانوران و محیط زیست باعث شد یک کانال برای معرفی جاذبه های کشور و جانوران خاص بزنم که دو سالی ادامه پیدا کرد. اما بعد از ورودم به متوسطه اول دیگر ادامه ندادم زیرا تمرکزم بر درس و داشتن معدل بالا مهم تر بود.

اینترنت و فضای مجازی امکانات فوری و گسترده ای در زمینه آموزش دارد و می تواند بسته به علاقه موجبات پیشرفت افراد را فراهم کند. فقط نباید روی تیره آن را دید. من تمام دوره های هنری به جز موسیقی ام را در همین فضاهای مجازی آموزش دیدم.

ساحل قشم: برای آینده ات چه شغلی انتخاب کرده ای؟

– طراح لوگو! این کار را دوست دارم. طراحی اینفوگرافی و موشن گرافی را هم دوست دارم. در عصر حاضر هنر جایگاه خوبی پیدا کرده و می تواند هم علاقه افراد و هم منابع مالی را تامین کند.

ساحل قشم: برای همسن و سالانت چه حرفی داری؟

-ابتدا روی سخنم با والدین است. نوجوانان عاشق جلب توجه و دیده شدن هستند. این دیده شدن با همراهی و حمایت خانواده ها می تواند در یافتن مسیر آینده و موفقیت بسیار کمک کننده باشد. اجازه استفاده از فضاهای مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی به کشف استعداد کودکان و نوجوانان کمک می کند. به آن ها اعتماد کنید.

خانواده ها باید اجازه کسب تجربه به فرزندان شان بدهند. مادرم در کشف استعدادم در زمینه طراحی و گرافیک نقش مهمی داشت و پدرم در موسیقی. این تشویق ها و حمایت ها نقش مهمی در پیشرفت من داشت. در کنار همه این ها فراهم کردن امکانات و ابزار لازم هم مهم است.

و به همسن های خودم می خواهم بگویم اول توانایی خودتان را بسنجید، آن را باور کنید و قدم بردارید. در راهی که از روی علاقه و بر حسب توانایی خودتان درپیش گرفتید اگر شکست خوردید ناامید نشوید و ادامه دهید. از امکانات در دسترس استفاده مفید کنید تا توانمندی تان افزایش پیدا کند.

ساحل قشم: از این که در این مصاحبه شرکت کردی تشکر می کنیم و روز فرخنده دختر را به تو و همه دختران جزیره و کشور خجسته باد می گوییم.

 

معصومه مشار/ ساحل قشم

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا