اجتماعیاخبار بانوانایران

در هفتمین نشست حمایتی مشاور منطقه آزاد قشم با بانوان فعال جزیره؛ گل های بهشتِ قشم، بهشتی برای گل های زندگی است

میترا مشرقی مقدم مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده گفت: مرکز آموزشی و توانبخشی گل های بهشت، بهشتی برای گل های باغ زندگی است که از نعمت سلامتی کامل برخوردار نیستند.

به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم، میترا مشرقی مقدم مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده، در هفتمین نشست از طرح دیدار با بانوان فعال جزیره قشم، با فاطمه رحیمی هلری دیدار و گفتگو کرد.

مدیر مرکز آموزشی و توانبخشی معلولان ذهنی زیر ۱۴ سال گل های بهشت قشم در این دیدار گفت: برای موفقیت در آموزش و حل مشکلات معلولیتی در جامعه به روحیه پیگیری، صبر، استقامت و علاقمندی نیاز است.

وی از وجود ۲۰۰۰ معلول در سطح جزیره قشم خبر داد که یک هزار و ۴۲۲ معلول در برنامه CBR گل های بهشت شناسایی و نیازسنجی شده اند و افزود: خدمات این مرکز به عنوان نخستین مرکز آموزشی و توانبخشی معلولان ذهنی در جزیره قشم شامل گفتاردرمانی (تأخیر در رشد گفتار و زبان، اختلال در تلفظ، لکنت کودکان و بزرگسالان، اختلال در خواندن و نوشتن، شکاف لب و کام، فلج مغزی، کم شنوایی و کاشت حلزون) است.

مدیر این موسسه خیریه از کاردرمانی جسمی (فلج مغزی، تأخیر رشد حرکتی یا شناختی، دیستروفی عضلانی، اختلال تعادل حسی، اختلال عصبی– حرکتی، سندرم های ژنتیکی و اختلال در راه رفتن) و کاردرمانی ذهنی (کمبود توجه و تمرکز، بیش فعالی، اختلالات طیف اوتیسم و عقب ماندگی ذهنی) به عنوان خدمات دیگر این مجموعه به معلولین نام برد.

رحیمی ادامه داد: این مرکز با هشت نیرو متشکل از چهار مربی آموزشی، یک آشپز، مدیر داخلی، سرایدار و نیروی خدماتی از ساعت ۸ صبح تا یک بعد از ظهر خدمات خود را به معلولین زیر ۱۴ سال ارائه می دهد.

به گفته وی، یک متخصص گفتار درمان و یک متخصص کار درمان به مدت سه روز و یک متخصص شنوایی شناس به مدت یک روز در هفته کادر آموزشی را همراهی می کنند.

مدیر این مجموعه عام المنفعه افزود: علاوه بر خدمات روزانه به ۳۰ معلول ثابت، این مجموعه در شیفت بعد از ظهر به مدت سه روز در هفته به طور میانگین به ۱۰۰معلول که امکان تردد هر روزه ندارند، خدمات درمانی ماهانه ارائه می دهد.

گل های بهشت موسسه ای فرا آموزشی

رحیمی به خدمات دیگر این موسسه اشاره کرد و گفت: در حوزه مددکاری ۱۵۰ پرونده در دست رسیدگی داریم، همچنین معرفی معلولین به مراکز دیگر و اداره بهزیستی، برگزاری دوره های آموزشی از قبیل تاب آوری و جلسات آموزشی مهارت های زندگی و مهارت های فرزندپروری برای خانواده معلولین، برگزاری دوره های توانبخشی مستمر و آموزش به مجموعه های علاقمند بخش دیگری از حوزه فعالیتی این مرکز است.

به گفته وی، فعالیت در زمینه آموزش و اشتغال زایی برای معلولین با استفاده از امکانات و ظرفیت های جامعه محلی، راه اندازی مشاغل روستایی ساده، شناسایی و ارائه خدمات به معلولین سطح روستاها به کمک تسهیلگران روستایی نیز از فعالیت های موسسه گل های بهشت است.

این مدیر توانمند افزود: در حال حاضر پایگاه توانبخشی مبتنی بر جامعه(CBR) در شهرستان قشم با هدف ارائه خدمات به معلولان روستایی و بازگرداندن آنها به جامعه در این مرکز فعال است.

رحیمی تصریح کرد: در این برنامه به منظور کمک به اشتغال پایدار روستایی، به افراد معلول از اعتبارات CBR بهزیستی تسهیلات بلاعوض پرداخت شده، که در سال ۱۳۹۶ موفق شده ایم ۲۵ مورد اشتغال زایی با اعتبار ۶۱۰ میلیون ریال ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) همچنین کمک هزینه وسایل کمک توانبخشی مانند ویلچر، عصا، واکر، سمعک و … نیز به معلولین پرداخت شده است.

مدیر تلاشگر این موسسه ادامه داد: با توجه به آمار بالای معلولین در منطقه، تاسیس یک مرکز حرفه آموزی برای معلولین بالای ۱۴ سال لازم به نظر می رسد که در حال تلاش برای ثبت آن هستیم.

وی از برگزاری کلاس های مهارتی مانند روبان دوزی، گونی بافی،گلابتون دوزی برای دختران کم توان ذهنی بالای ۱۴ سال ودوره ویژه آموزش خط بریل و عروسک بافی برای نابینایان توسط این موسسه خبر داد و گفت: این دوره ها به منظور ایجاد زمینه اشتغال برای معلولین و استفاده بهینه از توانمندی های معلولین برگزار و با استقبال خوبی مواجه شد.

امیدواری و پیگیری، کلید حل مشکلات

فاطمه رحیمی هلری که متولد ۱۳۶۱ در روستای هلر است، سال هاست که به عنوان مددکار اجتماعی و توانبخشی در مجتمع خدمات بهزیستی این روستا از نزدیک با مشکلات معلولین و خانواده هایشان آشناست.

وی که آموزش به کودکان استثنایی را با هدف کمک به ارتقای سطح زندگی فردی و اجتماعی معلولان ذهنی در سال ۱۳۸۸ آغاز کرده، از انگیزه خود چنین گفت: در آن زمان خانواده ای متقاضی ثبت نام فرزند معلول شان در مدرسه استثنایی بودند که به علت میزان معلولیت، کودک مورد پذیرش قرار نمی گرفت. مادر بسیار پیگیر بود و اعتقاد داشت کودک دلبندش توانایی آموزش و تحصیل در مدرسه استثنایی را دارد.

رحیمی ادامه داد: اعتقاد راسخ مادر و تلاش عاشقانه او، نیاز جزیره به داشتن چنین مرکزی را بیش از پیش مشهود کرد و انگیزه ای برای من شد تا مؤسسه ای ویژه کودکان معلول احداث کنم.

وی که کارشناس ارشد مشاوره خانواده است، عنوان کرد: با شرکت در دوره های آموزش اولیه، مطالعه کتاب های مرتبط و گذراندن کارگاه های آموزشی، کلاسی برای کودکان معلول در مجتمع خدمات بهزیستی هلر دایر شد.

این مدیر توانمند در توضیح بیشتر بیان کرد: حدود پنج سال، این آموزش ها در یک کلاس ادامه داشت و به تدریج با شناسایی۱۵۰ معلول ذهنی زیر ۱۴ سال در سراسر جزیره نیاز به ایجاد یک مرکز مستقل حس شد.

هدیه ای برای دل های پاک

مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده با اشاره به غیر انتفاعی بودن این مرکز ادامه داد: جذب مشارکت های مردمی و همراهی جامعه خیرین با این مرکز نشان از استقبال عمومی از خدمات ارائه شده در موسسه گل های بهشت دارد.

مدیر موسسه گل های بهشت در تایید گفته های مشرقی مقدم بیان کرد: از آنجا که هیچ نیت خیری پنهان از کرم و لطف الهی نیست، با مدد خیرین و تلاش خانواده ها بعد از دو سال پیگیری مداوم، این مرکز مستقل در بهمن ماه ۱۳۹۴ افتتاح شد.

وی افزود: خرید زمین، ساخت و تجهیز مرکز با مشارکت سازمان منطقه آزاد قشم، خیرین و مردم از همه صنوف به انجام رسید تا محلی برای آموزش این کودکان دل پاک مهیا شود.

رحیمی با اشاره به مشکلات جذب معلولین عنوان کرد: یکی از این مشکلات، فشار روانی زیادی است که از طرف جامعه به خانواده وارد می شود و مسئله دیگر ناامیدی خانواده ها از بهبود معلول است.

به گفته مدیر موسسه گل های بهشت، شروع آموزش در موسسه و سرعت تحول و پیشرفت کودکان موجب برقراری تعامل و ارتباطی نزدیک بین خانواده ها با مرکز شد.

حامیانی از جنس مهر و نور

رحیمی از حمایت خانواده ها در بُعد روانی و خیرین در بُعد مالی به عنوان نقطه امید و انگیزه ادامه کار نام برد و ادامه داد: اشک شوق پدر و مادری که از تغییرات حرکتی و ذهنی کودک خود خرسندند در کنار توجه و تلاش خیرین در ارتقا و به روز کردن تجهیزات مجموعه، بهترین هدیه و بزرگترین دلیل برای ادامه کار است.

وی تصریح کرد: بی شک، دعای خیر خانواده ها عامل اصلی موفقیت ماست و خیر و برکت غیرمستقیمی را در زندگی کسانی که همپای این مجموعه هستند، به همراه دارد.

وی به کسب مقام مددکار نمونه در سال های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۵ در استان هرمزگان و موسسه برتر COR استان در سال ۱۳۹۶ و دریافت تقدیرنامه در جشنواره ها و همایش های مختلف اشاره کرده و گفت: تمامی این موفقیت ها در سایه لطف خداوندی و حمایت های مردم و خیرین به دست آمده است.

کمبود نیروی متخصص مشکل عمده حوزه توانبخشی جزیره

رحیمی در پاسخ به سوال مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده در خصوص مشکلات و کمبودهای پیش روی موسسه گفت: عمده ترین مشکل، کمبود نیروی متخصص گفتاردرمانی و کاردرمانی در سطح استان و جزیره است.

وی اذعان داشت: رشته های توانبخشی هر ساله جذب بسیار محدودی در دانشگاه های دولتی دارد و در جزیره قشم حتی دانشجوی در حال تحصیلی در این رشته وجود ندارد.

این مدیر تلاشگر بیان داشت: تردد بچه های معلول و نبود سرویس مناسب برای جابه جایی این افراد، مشکل دیگری است که با آن مواجه هستیم.  با توجه به آمار بالای معلولین ذهنی در غرب جزیره تخصیص یک سرویس مناسب امری ضروری به نظر می رسد.

مدیر موسسه گل های بهشت، مداومت در درمان و حضور دائمی و مستمر معلول را در کلاس های آموزشی در سرعت درمان معلول مؤثر دانست و گفت: درمان در سنین ابتدایی حتی می تواند عوارض ناشی از معلولیت را تا حد زیادی از بین ببرد، ولی کمبود امکانات مانع از اقدام به موقع است.

وی از سنین ۵-۳ سالگی به عنوان سن طلایی درمان برای معلولیت های گفتاری و حرکتی یاد کرد و افزود: همکاری مرکز بهداشت با اداره بهزیستی از طریق ارائه گزارش معلولیت های کودکان در بدو تولد به همراه اقدام به موقع خانواده و ارجاع آن ها می تواند به بهترین نتیجه درمان با توجه به سطح آسیب دیدگی منجر شود.

رحیمی افزود: معلولین عزیز روستایی جهت ادامه روند درمان و دستیابی به نتایج مطلوب در این زمینه، همچنان چشم به راه حمایت و مساعدت خیرین در تأمین هزینه های درمان هستند.

در پایان این نشست، میترا مشرقی مقدم ابراز امیدواری کرد تا با رایزنی از طریق سازمان منطقه آزاد قشم بخشی از سهیمه بورسیه دانش آموزان به این رشته های توانبخشی موردنیاز اختصاص یابد.

وی همچنین بازدیدهای دانش آموزی از این مرکز را به منظور آشنایی با فعالیت های مرکز و امکان اشتغال در رشته های تحصیلی مرتبط با این فعالیت ها در بین دانش آموزان بومی مؤثر دانست.

تهیه و تنظیم: معصومه مشار

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا