بین الملل

آخرین اخبار اعتراضات درکردستان عراق / درخواست به جریان افتادن حکم جلب مسعود بارزانی

بغداد – ایرنا - در سومین روز اعتراضات مردم کردستان عراق به وضعیت سیاسی و اقتصادی این منطقه، برخی نمایندگان پارلمان و فعالان حزبی خواستار به جریان افتادن حکم جلب مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات عراق و رئیس پیشین اقلیم شدند.

گزارش خبرنگاران ایرنا حاکی است در سومین روز اعتراضات مردم کردستان عراق به سوء مدیریت، فساد اقتصادی، نبود خدمات عمومی و نیز تاخیر چند ماهه در پرداخت حقوق و دستمزد از سوی تشکیلات حاکم بر این منطقه شمار زیادی از نیروهای امنیتی مجهز به انواع سلاح در شهرهای استان سلیمانیه از جمله در مناطق مختلف و مرکز شهر سلیمانیه مستقر شده اند تا کنترل اوضاع را بدست بگیرند.

نیروهای امنیتی همچنین خطوط اینترنت را در استان سلیمانیه قطع کرده اند.
علیرغم این اقدامات مردم معترض شهر رانیه از توابع استان سلیمانیه که روز سه شنبه ۵ تن از معترضین این شهر به دست نیروهای امنیتی کشته شدند به خیابانها ریخته و همزمان با برپایی اعتراضات درتلاش برای به تشییع پیکر جانباختگان هستند.
همچنان برخی منابع از خروج دهها معترض و آموزگار به خیابان های بخش شارزور استان سلیمانیه خبر می دهند.
گزارش رسانه های عراقی همچنین از انجام عملیات وسیع تعقیب و جست و جو از سوی نیروهای امنیتی در مناطق مختلف استان سلیمانیه و بازداشت دهها تظاهر کننده و فعال مدنی در مناطق مختلف این استان حکایت دارد.
درهمین حال خانواده شاسوار عبدالواحد یک فعال کرد منتقد تشکیلات کردستان عراق که روز گذشته به محض ورود در فرودگاه سلیمانیه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد، با صدور بیانیه ای خواستار یاری نهادهای بین المللی برای کسب اطلاع از محل و شرایط نگهداری او شدند.
هر چند سایر مناطق کردستان عراق تا ساعت مخابره خبر تقریبا آرام گزارش شده است، واکنش ها و اعتراضات سیاسی به تشکیلات کردستان عراق روز چهارشنبه تشدید شد.

واکنش نمایندگان پارلمان و فعالان حزبی:
سه تن از نمایندگان حزب کردی تغییر در پارلمان عراق روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری خواستار واکنش دولت مرکزی در بغداد به برخوردهای تشکیلات حاکم بر این منطقه با تظاهرکنندگان شدند و این برخوردها را شبیه برخورد حزب بعث با مردم دانستند.
محمود رضا امین یکی از این نمایندگان با اشاره به صدور چند حکم جلب برای مسعود بارزانی، یکی از آنها را مربوط به اتهام علیه وی در تعطیل کردن پارلمان کردستان عراق در دوره زمامداری خود دانست و خواستار به جریان افتادن آن شد.
وی گفت: این حکم نه تنها هنوز به جریان نیفتاده است بلکه کسی جرات نمی کند حتی در سطح رسانه ها آن را دوباره مطرح کند.
هوشیار عبدالله دیگر نماینده کرد پارلمان عراق نیز در این کنفرانس خبری گفت مسوولان منطقه کردستان عراق با تظاهر کنندگان به روش بعثی ها و سرکوب گرانه رفتار می کنند.
وی خواستار پایان دادن به برخوردهای خشونت آمیز علیه معترضان شد.
سروه عبدالواحد نماینده زن فعال کرد پارلمان عراق نیز در این کنفرانس خبری حضور داشت.
از سوی دیگر به گزارش خبرنگار ایرنا از اربیل شورش حاجی سخنگوی جنبش تغییر در مقاله ای که روز چهارشنبه در رسانه های منطقه منتشر شد از مردم کردستان عراق خواست سر کارهای خود در ارگانهای دولتی حاضر نشوند و از این طریق تشکیلات حاکم بر این منطقه را مجبور به عقب نشینی و انحلال کنند.
این مقام مسئول در جنبش تغییر با اشاره به اینکه اعتراضات دو روز گذشته مردم کردستان عراق در نتیجه سوء مدیریت و بی توجهی این تشکیلات به خواسته های برحق مردم بوده است اضافه کرد: مردم زمانی به خیابانها روی می آورند که از دولت و ارگانهای رسمی برای حل مشکلاتشان ناامید شده باشند.
وی در ادامه نوشت: اگر اعتراضات مردم شاهد خشونت و ریختن خون معترضین باشد قطعا اعتراضات به نتیجه مورد نظر خود دست نخواهد یافت و همزمان فرصتی برای ارگانهای امنیتی فراهم خواهد کرد تا تندتر از گذشته با معترضین برخورد و آنها را سرکوب کنند.
اعضای اتحاد علمای اسلام در شهر سلیمانیه نیز در یک کنفرانس خبری از تشکیلات کردستان عراق خواستار شنیدن مطالبات تظاهر کنندگان شد و از معترضان نیز خواست از رفتارهای خشونت آمیز و حمله به مراکز حزبی و دولتی پرهیز کنند.
مقتدا صدر رهبر جریان صدر نیز در یک توئیت، حوادث سه روز گذشته در کردستان عراق را به منزله بیداری ملت و اقدام آن برای ریشه کردن کردن فساد و مفسدان و اجرای اصلاحات در’استان عزیز سلیمانیه’ توصیف کرد.
وی انواع اعتراض مسالمت آمیز را حق تضمین شده شهروندان عراقی دانست و خواستار حفظ امنیت آنان شد.

**واکنش نخست وزیر از آلمان
همزمان با این درخواست نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق که چند روزی است در سفر آلمان بسر می برد در پیامی گفت این منطقه روزهای سختی را پشت سرمی گذارد. وی از معترضین خواست از دست زدن به خشونت و حمله به ارگانهای اداری و حزبی خودداری کنند.

**واکنش رئیس جمهوری و رئیس پارلمان عراق:
سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق نیز پیش تر خواستار خارج نشدن اقدامات اعتراضی در کردستان عراق از چارچوب اعتراضات آرام و مسالمت آمیز تضمین شده در قانون اساسی و در راستای مطالبه و احقاق حقوق قانونی و مشروع مردم شد.
فواد معصوم رئیس جمهوری عراق نیز دقایقی پیش با صدور بیانیه ای تذکرات مشابهی را مطرح کرد و نسبت به عواقب تشدید اوضاع در این منطقه هشدار داد.
خاورم

انتهای پیام /*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا